Iranian Agriculture News Agency

کارخانه‌های خراسان شمالی تنها ۱۰ درصد محصولات کشاورزان را می‌خرند

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: صاحبان کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی استان تنها ۱۰ درصد از محصولات تولیدی این استان را به صورت قراردادی از کشاورزان خرید می‌کنند و ۹۰ درصد دیگر از طریق عرضه و تقاضا به فروش می‌رسد.

کارخانه‌های خراسان شمالی تنها ۱۰ درصد محصولات کشاورزان را می‌خرند

عبدالله یوسفی بر افزایش خریدهای قراردادی محصولات کشاورزی از سوی کارخانه ها و صنایع تبدیلی تاکید کرد و اظهار کرد: باید این مهم را در بین کشاورزان، صاحبان صنایع و واحدهای تولید نهادینه سازی کنیم تا کشاورز با خیال آسوده محصولات خود را کشت کند.

وی افزود: هم اکنون کشاورزان این استان در کشت گندم آسوده خاطر هستند زیراکه دولت تمامی محصولات آنان را به صورت تضمینی خریداری می کند.

وی اظهار کرد: همچنین چغندرکاران این استان نیز برای فروش محصولات خود با کارخانه قند قرار داد می بندد، این کشاورزان هم از فروش محصولات خود مطمئن هستند.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون باید سایر محصولات کشاوزی استان از جمله گوجه فرنگی، پیاز، تولیدات علوفه ای نیز به صورت قراردادی باشد.

یوسفی افزود: در کشت قراردادی خیال کشاورز از فروش محصول آسوده است و همچنین صنایع و واحدهای تولیدی نیز مواد اولیه مورد نیاز خود را بدون دغدغه فراهم می کنند.

وی از واحدهای دامپروری در سطح استان خواست تا در خصوص تامین خوراک دام مورد نیاز با کشاورزان قرارداد ببندند و گفت: کشت علوفه برای کشاورزان صرفه اقتصادی وجود دارد اما بعضا در برخی از سال ها با مشکل مواجه می شوند و دامپروان نیز در برخی از سال ها برای خرید علوفه با دغدغه مواجه هستند بنابراین از این قشر می خواهیم که برای تامین علوفه مورد نیاز با کشاورزان قرار داد داشته باشند.

وی با بیان اینکه در خصوص کشت محصولات کشاورزی قانون و الزامی وجود ندارد افزود: کارشناسان برای کشت محصولات تنها به کشاورزان می توانند توصیه داشته باشند اما از این قشر می خواهیم که به سمت فروش قراردادی بروند زیراکه هر ساله از ناحیه نبود تقاضا، کمبود صنایع تبدیل و تکمیلی و پایین آمدن قیمت ها متضرر می شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید