Iranian Agriculture News Agency

کشت نخود گوگسو برای نخستین بار در خراسان شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: برای نخستین بار در این استان ۲۵۰ هکتار از سطح مزارع این استان زیر کشت نخود اصلاح شده رقم «گوگسو» رفت این درحالی است که کشاورزان تاکنون برای کشت حبوبات از ارقام بومی و غیراصلاح شده استفاده می‌کردند.

کشت نخود گوگسو برای نخستین بار در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدنقی کاظمیان گفت: در سال زراعی جاری  ۱۰ تن بذر نخود رقم گوکسو از استان آذربایجان غربی خریداری و در زمین های کشاورزی  شهرستانهای فاروج، شیروان، مانه و سملقان، بجنورد و اسفراین کشت شد.

وی افزود: این رقم مقاوم به سرمای زمستان و همچنین مقاوم به خشکسالی در مناطق معتدل و سرد قابلیت کشت انتظاری از اوایل آذر ماه به بعد را دارد به طوری که با یک یا دو بارندگی موثر در بهار عملکرد قابل قبولی را خواهد داشت.

وی اظهار کرد: این نوع رقم به دلیل تیپ ایستاده و پابلند قابلیت برداشت با کمباین را دارد که هزینه های برداشت بسیار پایین خواهد آمد و در صورت آبیاری تکمیلی قابلیت افزایش عملکرد تا ۳ تن را در هر هکتار دارد.

کاظمیان گفت: این بذر به یک شرکتی داده شده که در قالب بذر مادری تحویل می گیریم و در اختیار شرکت دیگری قرار می دهیم و بذر گواهی شده را تحویل می گیرم و در مرحله دیگر در اختیار تمامی کشاورزان استان و حتی سایر استان ها نیز می گذاریم.

وی بر تولید بذر حبوبات گواهی شده در استان تاکید کرد و افزود: تاکنون کشاورزان برای کشت از حبوبات بومی و سطح بازار استفاده می کردند اما با کشت این رقم اصلاح شده به مرور از این رقم  در اراضی استان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: بهترین شرایط برای کشت دیم این رقم مناطقی با بارندگی بالای ۲۵۰ میلیمتر در سال است یا مناطقی که دارای آب مناسب برای انجام آبیاری تکمیلی باشد.

کاظمیان اظهار کرد: پیش بینی می شود که از سطح ۲۵۰ هکتار نخود رقم گوگسو ۳۰۰ تا ۳۲۰ تن بذر مادری برداشت شود که حتی بیش از نیاز استان نیز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید