Iranian Agriculture News Agency

خراسان شمالی جایگاه هشتم تولید چغندر را در کشور دارد

کارشناس مسوول چغندرقند خراسان شمالی گفت: این استان در سال 98 با تولید 75 هزار تن چغندر قند و میانگین عملکرد 45 تن در هکتار با عیار ۱۷.3 درصد، در بین 21 استان تولید کننده کشت بهاره چغندر قند به لحاظ سطح در مقام نهم و به لحاظ تولید مقام هشتم کشور را دارد.

خراسان شمالی جایگاه هشتم تولید چغندر را در کشور دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، فاطمه ستایش مهر افزود: ۵۰ درصد از شکر مورد نیاز استان در کشتزارهای چغندرقند منطقه تولید می‌شود که در مقایسه با میانگین تولید شکر کشوری در سال 98 (یک میلیون تن) استان خراسان شمالی با استحصال 11 هزار تن شکر به میزان 1% تولید شکر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی سرانه مصرف سالانه شکر در استان خراسان شمالی را ۲۷ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: شکر مصرفی استان حدود ۲۳ هزار تن در سال است که 12 هزار تن کاهش تولید شکر استان می باشد که از سایر منابع (فرآوری شکر خام و ...) تامین می‌شود.

ستایش مهر افزود: برنامه ابلاغی کشت بهاره چغندر قند در سال جاری 2500 هکتار بوده که تاکنون 90درصد از برنامه ابلاغی محقق شده است.

وی افزود: سرمای بهاره و بارندگی‌های پی در پی امسال روند کشت چغندر قند در خراسان شمالی را طولانی کرده و موجب شد که باوجودسپری شدن موعد تقویمی هرساله، کشت این محصول در استان همچنان ادامه داشته باشد.

کارشناس‌مسوول چغندر قند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، سطح قرارداد چغندرکاران استان در سال جاری با کارخانجات قند را 2016 هکتار دانست و افزود: امسال 2200 هکتار ازکشتزارهای استان زیر کشت این محصول رفته است که تاکنون سطح سبز آن 1800 هکتار می باشد و 319 هکتار مربوط به کشت خارج از قرارداد است.

ستایش مهر با بیان اینکه تاکنون ۹۰ درصد کشت چغندر قند در این استان انجام شده است، افزود: عملکرد تولید این محصول در هر هکتار ۴۵ تا ۵۰ تن است که پیش بینی می شود امسال حدود ۱۰۰ هزار تن چغندر قند از کشتزارهای منطقه برداشت شود.

وی گفت: سال 98حدود 75 هزار تن چغندر قند از اراضی این استان برداشت شده بود.

وی سطح کشتزارهای چغندر این استان در سال 98را هزار و ۷۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال 500 هکتار بیشتر از سال قبل زیر کشت این محصول برود.

مهندس ستایش مهر اظهار داشت:  پارسال در مجموع 160 هزار تن محصول چغندر تحویل کارخانه قند شیروان شده بود که از این میزان 65 هزار تن متعلق به استان خراسان شمالی بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید