Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت نخستین دانه کاملینا از مزارع خراسان شمالی

برداشت نخستین محصول دانه روغنی کاملینا در خراسان شمالی، از سطح ۶ هکتار کشتزار این گونه زراعی در شهرستان شیروان آغاز شد.

آغاز برداشت نخستین دانه کاملینا از مزارع خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی باکیفیت بالا از آن حاصل می شود و سرشا از امگا ۳ و ۹ است.

مهران حیاتی افزود: این گونه گیاهی در خاک های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت بهتری دارد و به طور کلی برای اراضی فقیر و کم آب بسیار مناسب است.

وی گفت: میوه این محصول بر خلاف دیگر محصولات نه غلافی که خورجینی است که به همین دلیل نسبت به کلزا ریزش پایین تری دارد و عملکرد آن در شرایط کشت دیم و با یک آب جهت سبز شدن، بین یک تا ۲ تن است.

حیاتی اظهار کرد: این محصول در شرق کشور تنها در شهرستان شیروان و به شیوه دیم کشت شده است که تنها به یک نوبت آبیاری در زمان سبز شدن نیاز دارد.

وی گفت: زمان کشت این محصول از آبان تا دیماه است و میزان برداشت محصول در مزرعه با میانگین ۱.۸ تن در هکتار است و میزان بذر مصرفی برای این محصول ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم با توجه به شرایط خاک و آبیاری است.  

حیاتی افزود: این محصول نسبت به کلزا سبزی کمتری دارد اما به علت اینکه بازار ثابتی ندارد هنوز برای کشت آن فرهنگ سازی نشده است و قیمت خرید محصول در سال جاری هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید