Iranian Agriculture News Agency

راندمان تولید در دیمزارهای خراسان شمالی پایین است

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم استان هزار و ۱۰۰ است که این میزان به علت کمبود مواد آلی و معدنی در کشتزارها رقم پایینی است.

راندمان تولید در دیمزارهای خراسان شمالی پایین است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدنقی کاظمیان با بیان اینکه ماده آلی و معدنی خاک اراضی کشاورزی این استان بین نیم تا یک درصد است گفت: این وضعیت موجب شده تا دیمزارهای استان نسبت به گذشته عملکرد کمی داشته باشد.

وی گفت: این استان ۱۶۱ هزار هکتار اراضی دیم دارد که از این میزان، ۱۱۷ هزار هکتار آن مربوط به گندم و جو است.

وی افزود: کشت محصول در دیمزارهای استان معمولا تک محصولی است که بیشتر گندم  یا جو کشت می شود این در حالی است که کارشناسان در تناوب کشت به خصوص گیاهان علوفه ای و حبوبات تاکید دارند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش افزود:  کشاورزان باید بعد از برداشت محصول  بلافاصله زمین را برای کشت فصل آینده آماده کنند.

وی بر عملیات شخم زمین بعد از برداشت محصول تاکید کرد و گفت: از مزیت های این روش استفاده از بقایای گیاهان برای غنی شدن خاک است و همچنین در فصل کشت که با کمبود ماشین آلات کشاورزی مواجه هستیم زمین برای کشت آماده است.

وی بر ارتقای حاصلخیزی خاک تاکید کرد و گفت: این منبع مهم را باید برای نسل های آینده حفظ کنیم پایداری تولید نیازمند خاک مناسب و غنی است.

کاظمیان  کاهش ماده آلی خاک کشاورزی در استان را زنگ خطری دانست و اظهار کرد: بحث مدیریت خاک باید جدی تر گرفته شود.

وی  گفت: از مجموع دیمزارهای زیر کشت غلات این استان ۹۸ هزار هکتار گندم و ۱۹ هزار هکتار جو است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود افزون بر 268 هزار تن گندم از کشتزارهای این استان برداشت شود.

وی سطح زیر کشت گندم استان در سال جاری را 145 هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از مجموع این سطح ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آبی و ۹۸ هزار هکتار دیم است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح زیر کشت جو در این استان را ۴۲ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود از این سطح ۱۰۸ هزار تن محصول برداشت شود.

وی میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان را هزار و ۱۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و  ۷۰۰ کیلوگرم عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید