Iranian Agriculture News Agency

هزار و ۷۱۲ خانوار عشایری خراسان شمالی محروم از بیمه

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: هزار و ۷۱۲ خانوار عشایری استان، علیرغم داشتن شرایط بیمه اجتماعی، تاکنون نسبت به بیمه خود اقدام نکرده‌اند.

هزار و ۷۱۲ خانوار عشایری خراسان شمالی محروم از بیمه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، رضا روشن‌ضمیرگفت: ۶ هزار و ۳۲۵ خانوار از جمعیت عشایری این استان عضو تعاونی ها هستند که از مجموع این تعداد ۲ هزار و ۶۵۰ خانوار تاکنون خود را بیمه کرده اند.

وی افزود: هزار و ۹۶۳ خانوار عشایری استان نیز به علت داشتن سن بالای ۵۰، شرایط برخورداری از پوشش بیمه اجتماعی را ندارند.

وی با بیان اینکه ۷۷ درصد جمعیت عشایری مشمول بیمه اجتماعی استان تاکنون خود را بیمه کرده اند، اظهار داشت: این در حالی است که ۲۳ درصد جمعیت عشایر با وجود داشتن شرایط بیمه، از بیمه کردن خود امتناع کرده اند.

وی درآمد پایین خانوارهای عشایری و نیز فقر فرهنگی را از علل بی توجهی برخی از خانوارهای عشایر به بیمه دانست و افزود: جمعیت مشمول بیمه در سال گذشته ۴۴ درصد بود که با گذاشتن کلاس های آموزشی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی توانسته ایم این رقم را به ۷۷ درصد برسانیم.

روشن ضمیر، نهادینه نشدن فرهنگ بیمه اجتماعی در جامعه را قابل انتقاد خواند و گفت: متاسفانه برخی از بیمه ها از جمله بیمه دام، در دادن خسارت دامداران تعلل می کنند که این امر موجب شده تا این قشر به بیمه نظر مثبتی نداشته و از آن استقبال چندانی نکنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل امور عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: تلاش می شود تا ردیف اعتباری برای بیمه اجتماعی عشایر در نظر گرفته شود که تاکنون هیچ اعتباری اختصاص نیافته است.

روشن ضمیر افزود: در حال رایزنی هستیم تا از محل درآمد تعاونی های عشایری، خانوارهای جا مانده از این خدمات حمایتی بیمه را زیر پوشش ببریم.

وی با بیان اینکه تمامی عشایر استان زیر پوشش شرکت های تعاونی هستند، اظهار داشت: این شرکت ها سودآور هستند و برنامه ریزی خواهیم کرد تا از محل سود آن برای بیمه عشایر هزینه کنیم که البته این امر مستلزم مشارکت خانوارهای عشایری نیز هست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید