Iranian Agriculture News Agency

تجهیزات یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان شمالی کافی نیست

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه تجهیزات یگان بویژه در زمینه اطفای حریق در این استان ۲۸ هزار کیلومتر مربعی کافی نیست، گفت: دیگر دستگاه‌ها هم به هنگام حریق یاریگر ما نیستند.

تجهیزات یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان شمالی کافی نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، موسی الرضا حیاتی گفت: اگر چه تاکنون گستره آتش سوزی های خراسان شمالی به دلیل شرایط آب و هوایی کم بوده است اما با آغاز موج گرما احتمال آتش سوزی در استان افزایش می‌یابد و باید برای مهار آتش سوزی ها از تمام توان نیروهای یگان حفاظت و مردم استفاده کرد.

وی افزود: تاکنون بزرگترین آتش سوزی استان در مساحت یک هکتار در بلقان شیروان اتفاق افتاد اما آتش سوزی های کوچک هم در مراتع سالوک در وسعت کم رخ داده است.

وی گفت: مراتع و اراضی پلمیس اسفراین، امیرآباد و گلول شیروان و هم چنین نوار مرزی، منطقه درکش و هاور بیش از دیگر نقاط استان با خطر آتش سوزی مواجهند.

حیاتی افزود: متاسفانه یگان های حفاظت سایر دستگاه ها خیلی ضعیف عمل می کنند و از دیگر سو تیم و تجهیزات مناسب هم ندارند در حالی که ما از یگان حفاظت دستگاه هایی مانند جهاد کشاورزی، اداره کل حفاظت از محیط زیست و امور عشایر استان انتظار کمک داریم.

وی با تاکید بر این که در بحران هایی مانند آتش سوزی یگان حفاظت منابع طبیعی همیشه به نهادهایی مانند هلال احمر و محیط زیست کمک کرده است اظهار داشت: در هنگام نیاز کمکی دریافت نکرده ایم. 

وی افزود: اگر خواهان حفظ منابع طبیعی و پیشگیری از حریق و اقدام به موقع در زمان آتش سوزی هستیم باید به این بخش توجه ویژه شود و تجهیزات، نیروی انسانی و اعتبار لازم به این بخش تعلق بگیرد تا به سرنوشت زاگرس که چندین روز است که در آتش می سوزد دچار نشویم.

وی با انتقاد از این که نیروی تخصصی لازم نیز در این بخش وجود ندارد اظهار داشت: نیروی های اطفای حریق در استان باید به شکلی تخصصی عمل کنند که فقط  وظیفه اطفای حریق داشته باشند.

وی افزود: تقاضای ما این است که حداقل در ایامی که با حریق مواجهیم یک بالگرد در استان باشد حتی اجاره ای تا بتوانیم از آن برای اطفای حریق استفاده کنیم اما سال هاست که این تقاضا بدون نتیجه مانده است و در حفاظت از اراضی نیز نیاز به پهباد داریم اما اعتباری نیست.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی خراسان شمالی با بیان این که فقط ۶۰ نیروی شرکتی در این یگان فعالیت می کنند اظهار داشت: هم اکنون از هر 100 هزار هکتار از منابع طبیعی استان یک نیرو که نه شرکتی و نه رسمی است حفاظت می کند.

وی تشکیل یگان حفاظت از منابع طبیعی را مربوط به سال ۸۴  دانست و گفت: از آن هنگام تا کنون یگان حفاظت استان شکل گرفته است اما چارت نیروی انسانی نداریم و این ضعف بزرگی وزات جهاد کشاورزی است و مشخص نیست مسئولان چه زمان می خواهند به فکر  تشکیل شاکله یگان حفاظت باشند نیروی با تجربه و اعتبارات لازم اختصاص دهند دایم و مستمر باشند تا از انفال حفاظت کنیم.

وی اظهار داشت: ۳۴ درصد از جنگل های گلستان در خراسان شمالی قرار دارد اما برای اطفای حریق جنگل  هنوز ساز و کار مناسبی اندیشیده نشده و همه حریق ها با همکاری منابع طبیعی و مردم اطفا می شود در حالی که خارج از وظیفه ماست.

وی افزود: منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع نیاز به حمایت و حفاظت از آتش سوزی دارند تا از نابودی و انقراض آن ها جلوگیری شود و برای آیندگان باقی بماند اما هر سال با گسترش آتش سوزی ها اندکی سرو صدا به پا می شود و دوباره همه چیز به فراموشی سپرده می شود.

حیاتی با بیان این که عامل انسانی موجب بروز ۹۰ درصد از آتش سوزی هاست از مردم خواست در هنگام اطراق در طبیعت از افروختن آتش خودداری کنند و اگر آتش هم افروخته می شود در خاموش کردن آن دقت و مردم مطمئن شوند که آتش خاموش شده است.

وی افزود: طبیعت‌گردان از رهاسازی شیشه‌های شکسته، بطری‌هایی که نیمه پر هستند و ته سیگار خودداری کنند که هر یک از این عوامل ممکن است باعث آتش سوزی شود.

حیاتی گفت: شماره تلفن ۱۵۰۴ به عنوان خط ارتباطی یگان حفاظت منابع طبیعی استان با مردم به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در ارتباط با آتش سوزی، تخریب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی و برخورد با متخلفان است که گزارش‌های مردمی کمک شایانی به پیشگیری از حوادث می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید