Iranian Agriculture News Agency

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی می‌روید

مسوول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در این استان ۳۵۰ گونه گیاه دارویی در تمام نقاط استان می روید و مهم‌ترین آن ها که قابلیت صنعتی شدن دارند باریجه، کتیرا و آویشن است.

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی می‌روید

مسوول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در این استان ۳۵۰ گونه گیاه دارویی در تمام نقاط استان می روید و مهم‌ترین آن ها که قابلیت صنعتی شدن دارند باریجه،  کتیرا و آویشن است.

علی رضا احمدی اسکویی افزود: هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان شمالی در راستای توسعه و غنی‌سازی رویشگاه‌های این استان ۲۸ هزار کیلومترمربعی به کشت گیاهان دارویی اختصاص می یابد.

وی گفت: سال ۹۸ یک هزار و ۱۴۷ هکتار عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در استان اجرا شده است.

احمدی اسکویی افزود: آویشن یکی از گیاهانی است که هم اکنون در سطح مراتع استان دیده می شود.

وی با بیان این که گشت ها و نظارت های منابع طبیعی موجب شد تا خطر انقراض گیاهانی مانند شیرین بیان رفع شود اظهار داشت: هم اکنون تمام گونه های گیاهی این استان با وجود برداشت بی رویه برخی از آن ها مانند چریش در وضعیت بحرانی نیستند و نمی توان گفت در معرض انقراض قرار دارند.  

احمدی اسکویی با بیان این که گیاهان دارویی استان قابلیت کشت دارند افزود: هم اکنون در گریوان، راز و جرگلان و غلامان و هم چنین در شیروان گیاهان دارویی در سطح ۲۰ هکتار از راضی استان کشت می‌شود.

وی میزان برداشت گیاهان دارویی از عرصه های منابع طبیعی خراسان شمالی را در سال قبل ۴ تن بیان کرد و اظهار داشت: برداشت گیاهان دارویی تا اواخر مرداد ماه ادامه دارد.

احمدی اسکویی افزود: برخی از گونه های گیاهان دارویی با برداشت بی رویه مواجهند که همین امر موجب شد امسال برداشت این گیاهان که شامل چریش و کنگر است با ممنوعیت مواجه شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید