Iranian Agriculture News Agency

زراعت چوب در ۶۰۰ هکتار اراضی ملی خراسان شمالی اجرا می‌شود

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: بخش خصوصی و دولتی کشت و توسعه زراعت چوب را در سطح ۶۰۰ هکتار از اراضی ملی و مستثنیات این استان ۲۸ هزار کیلومتر مربعی در سال جاری اجرا می‌کنند.

زراعت چوب در ۶۰۰ هکتار اراضی ملی خراسان شمالی اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، احمد یزدانی گفت: در خراسان شمالی غالب درختانی که کشت می شوند درختان صنوبر هستند و در سال های ۸۴ تا ۹۸ زراعت چوب در سطح  ۶۹۶ هکتار از اراضی استان با ارائه نهال یارانه دار و نیز در  ۳۳۲ هکتار با ارائه تسهیلات بانکی اجرایی شده است.

وی گفت:  در سال جاری نیز علاوه بر برنامه کشت درختان گز در حوزه های آبخیز و عرصه های پخش سیلاب در سطح ۶۰ هکتار، سیاست های تشویقی نظیر اعطای تسهیلات ارزان قیمت در حدود پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، تامین نهال رایگان و خدمات فنی، آموزش و ظرفیت سازی و تقویت تشکل تولید کنندگان و خرید تضمینی در دستور کار است.

وی گفت: در سال گذشته پنج نفر متقاضی تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری در کشت و توسعه زراعت چوب بودند که با توجه به تخصیص نیافتن اعتبار اقدامی در این بخش انجام نشد اما هزارو ۲۰۰  اصله نهال در سطح یک هکتار به صورت مشارکتی در عرصه های ملی کشت شد.

وی با بیان این که برای هر هکتار زراعت چوب ۱۳۰ میلیون ریال تسهیلات به فعالان تعلق می گیرد اظهار داشت: توسعه زراعت چوب علاوه بر درآمدزایی باعث اشتغال پایدار روستایی، جلوگیری از خروج ارز، کاهش وابستگی و تامین مواد سلولزی ام دی اف می شود و صنعت را توسعه می‌دهد.    

یزدانی افزود: میزان سرمایه گذاری در این بخش ۹۰ درصد تسهیلات بانکی ارزان قیمت با تنفس پنج ساله و فقط ۱۰ درصد آورده شخصی است و  که به ازای هر هکتار ۱۳۰ میلیون ریال تسهیلات اختصاص می گیرد.

وی با بیان این که حفظ و احیای جنگل ها یکی از مهم‌ترین اولویت های مدیریت جنگل در کشور است اظهار داشت: برداشت بی رویه و قاچاق چوب با توجه به اینکه به جنگل آسیب می رساند و باعث از بین رفتن پوشش جنگلی می شود، خاک را نیز بدون عایق و پوشش می کند و به همین دلیل بر اثر سیلاب ها و باران ها از دسترس خارج می شود و از سوی دیگر تولید خاک نیز مستلزم هزینه های زیادی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به همین دلایل توسعه زراعت چوب بهترین روش در افزایش سطح جنگل ها و احیای اراضی عاری از جنگل برای کاهش فشار بر منابع جنگلی و توسعه پایدار به شمار می آید.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری از آمادگی منابع طبیعی برای واگذاری عرصه های مستعد کشت برای زراعت چوب خبر داد و گفت: عرصه های مستعدی که در حال حاضر کاربری جنگل ندارند در قالب استفاده از روشهای مختلف مانند استفاده از آب های غیرمتعارف مانند پساب فاضلاب شهری و با توجه به شرایط کنونی و نیاز کشور به محصولات چوبده و حفاظت از پوشش گیاهی و جنگل های باارزش موجود استان قابل واگذاری برای زراعت چوب است.

 سالانه با توجه به اعتبارات این بخش  بین ۳۰ تا ۵۰ هزار اصله نهال رایگان صنوبر بین بهره برداران خراسان شمالی توزیع می شود  و  در اراضی مستثنیات و اراضی مستعد کشت بر اساس قرارداد منعقد شده با بهره برداران نهال رایگان داده می شود.

با توجه به بحث تنفس جنگل که مطرح شده زراعت چوب اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و باید این موضوع جدی تر مورد بررسی قرار گیرد تا نیاز داخل کشور با استفاده از زراعت چوب تامین شود.

جنگل های استان خراسان شمالی در گستره چهار میلیون و ۳۴۵ هزار هکتار جزء جنگل های حفاظتی کشور محسوب می شود و برداشت چوب صنعتی از سطح این جنگل ها صورت نمی پذیرد.

بر اساس قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی کشور قرار بود از سطح ۷۵ هزار هکتار عرصه‌های ملی، مستثنیات و باغی کشور ۲۰ هزار هکتار آن در استان‌های شمالی زیر پوشش طرح زراعت چوب برود ولی تاکنون بر اساس آمار تنها هفت هزار هکتار زیر پوشش قرار گرفته است

بذر طرح ملی "زراعت چوب" در سال ۸۴ کاشته شد تا بتوان به جای برداشت بی‌رویه از جنگل‌ها راه نجاتی برای قطع درختان  پیدا کرد و البته این طرح از آن زمان تاکنون با فراز و نشیب‌هایی در استان‌های مختلف کشور به مرحله اجرا درآمد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید