Iranian Agriculture News Agency

نگرانی از شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع گندم خراسان شمالی

خراسان شمالی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از نگرانی شیوع بیماری زنگ زرد گندم در مزارع گندم این استان خبر داد.

نگرانی از شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع گندم خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضایی، با اشاره به اینکه در برخی از مزارع گندم این استان این بیماری مشاهده شده است، گفت: زنگ زرد یک بیماری سرما و رطوبت دوست است و شیوع و انتقال آن در مناطقی که سرما و رطوبت کافی وجود داشته باشد، وجود دارد.

وی افزود: طبق پیش بینی های اداره کل هواشناسی استان، میزان بارندگی در این استان طی یکی، دو هفته آینده بیش از نرمال خواهد بود و همین امر نگرانی هایی را به وجود آورده است.

رضایی تصریح کرد: از سوی دیگر اسپورهای بیماری زنگ زرد گندم نیز از طریق هوا پراکنده می شود و همین امر مشکلات را دو چندان می کند.

وی با اشاره به اینکه طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی علاوه بر اینکه طی یکی دو هفته آینده بارندگی وجود خواهد داشت، دمای هوا نیز افزایش می یابد، گفت: بنابراین نگرانی برای مزارع گندم در شهرستان اسفراین، گرمه و جاجرم وجود ندارد چراکه بیماری مذکور نسبت به گرمای هوا حساس بوده و شیوع نخواهد داشت.

این مقام مسئول هشدار داد: کشاورزان در شهرستان راز و جرگلان، مانه و سملقان، شیروان و فاروج به منظور جلوگیری از ورود خسارت به علت شیوع بیماری زنگ گندم، نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید