Iranian Agriculture News Agency

بازارچه زعفران در فاروج راه‌اندازی می‌شود

فرماندار فاروج گفت: نابسامانی سال گذشته در عرضه زعفران، غافلگیر کننده بود که امسال برای پیشگیری از بحران، بازارچه زعفران در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

بازارچه زعفران در فاروج راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مسعود صادق تیتکانلو گفت: ایجاد بازارچه عرضه محصول، فراهم سازی چهارچوبی برای نرخ گذاری مناسب و پیش بینی شرایط لازم در زمان اوج گل دهی برای تامین نیروی کارگری از جمله اولویت ها برای گذراندن بدون مشکل فصل برداشت زعفران است.

وی با بیان اینکه تنها برای برداشت یک روزه گل زعفران شهرستان ۲۲ هزار نفر کارگر نیاز است،  افزود: سال گذشته به جز افراد دارای مجوز خرید و فروش، شاهد تداخل صنفی در این بخش بودیم و قیمت گل، روز بعد از خرید اعلام می شد که این پذیرفتنی نبود و این آسیب ها امسال برای یافتن ساز و کار مناسب در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به بروز معضل ترافیک و اختلال در تردد شهروندان در ساعات عصر در زمان ورود گل به بازار، بیان داشت: با توجه به ساماندهی نشدن قیمت گذاری،  سال گذشته شاهد نوسان قیمت بسیار فاحش این محصول و متضرر شدن کشاورزان و بعضی بی اخلاقی های خریداران بودیم.

صادق افزود: باتوجه به اینکه قیمت گذاری زعفران یکی از مهمترین دغدغه های بهره برداران این محصول است، ایجاد بازارچه نرخ گذاری متناسب با کیفیت محصول، می تواند موجب شود تا در زمان برداشت و خرید محصول نرخ بین خریدار و فروشنده مورد توافق قرار گیرد.

فرماندار فاروج با بیان اینکه ممنوعیت پرداخت تسهیلات کشت زعفران از جهاد کشاورزی درخواست شده، بیان داشت: با توجه به دارا بودن شرایط ایجاد بازارچه از سوی تعاون روستایی، جهاد کشاورزی و شهرداری، ظرفیت این دستگاه ها در دست بررسی است تا بهترین مکان با تعداد غرفه های مناسب برای ایجاد این فضا تعیین شود.

وی گفت: شهرداری فاروج مجوز بسته بندی و فرآوری زعفران را از جهاد کشاورزی دریافت کرده است اما محوریت کار در این حوزه بسته به تصمیم گیری در نشست های پیش رو برای ایجاد بازارچه و تقسیم کار بین دستگاه هاست.

صادق گفت: دستگاه های متولی موظف به پیگیری و تحقیق برای مکانیزه شدن مراحل برداشت و فرآوری شده اند تا در صورت وجود ماشین آلات مناسب،  بویژه در بخش جمع آوری و پاک کردن گل، به متقاضیان خریداری آن تسهیلات پرداخت شود تا با معضل کمبود نیروی کارگری برای جمع آوری و پاک کردن گل روبرو نشویم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید