Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی برداشت ۲۵۰ هزار تن گندم در خراسان شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به بارندگی مناسب امسال پیش‌بینی می‌شود ۲۵۰ هزار تن گندم از کشتزارهای این استان برداشت شود.

پیش‌بینی برداشت ۲۵۰ هزار تن گندم در خراسان شمالی

به  گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدنقی کاظمیان افزود: پارسال ۱۶۱ هزار و ۳۴۷ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به صورت تضمینی از  گندمکاران خریداری شده بود که انتظار می‌رود امسال بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول از آنان خریداری شود.

کاظمیان افزود: با توجه به افزایش قیمت دو برابری خرید تضمینی گندم، افزایش خرید از کشاورزان در سال جاری نیز پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: در این روزها دمای هوای استان حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است که این درجه حرارت بسیار مناسب برای رشد کشتزارها و به خصوص گندم و جو است و نیز این دما بهترین شرایط را برای دانه‌بندی خوشه ها فراهم ساخته است.

کاظمیان با بیان اینکه در آغاز کشت پاییزه غلات به علت تاخیر بارش ها نگرانی هایی در خصوص احتمال عقب افتادن رشد گندم وجود داشت، افزود: خوشبختانه بارش ها در اسفندماه پارسال و بهار امسال بسیار مناسب بوده که این عقب ماندگی ها را جبران کرده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به خنک شدن هوا در بهار، شرایط برای رشد کیفی گندم مهیا شده است که اگر در اواسط خرداد نیز که آخرین مرحله آبیاری است بارش باران موثری داشته باشیم وضعیت گندمزارها بسیار مناسب خواهد شد.

کاظمیان افزود: هم اکنون وضعیت ۹۸ هزار هکتار از دیمزارها و ۴۷ هزار هکتار از کشتزارهای آبی گندم در استان بسیار مطلوب است.

وی میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان را هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید