Iranian Agriculture News Agency

ظرفیت فرآوری برای 50 درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی فراهم شده است

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ظرفیت فرآوری برای 50 درصد محصولات کشاورزی این استان فراهم شده است.

ظرفیت فرآوری برای 50 درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی فراهم شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سیدعباس آقامیری افزود: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از مزارع و باغ های استان برداشت می شود.

وی افزود: صنایع تبدیلی و غذایی که زیر پوشش سازمان جهاد کشاورزی است تنها ۴۷۰ هزار تن از انواع محصولات این بخش را فراوری می کند اما با احتساب سایر صنایع که زیر پوشش سازمان صمت است، این رقم به ۷۲۰ هزار تن می رسد.

آقامیری اظهار کرد: مابقی محصولات تولیدی استان به صورت تازه خوری مصرف و یا به دیگر استان ها حمل می شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۹۳ واحد صنعتی در بخش کشاورزی این استان وجود دارد که هم‌اکنون ۵۰ درصد آن راکد و یا نیمه‌فعال است.

آقامیری گفت: نیمی از مجموع این واحدهای تبدیلی و غذایی کشاورزی فعال، ۲۵ درصد نیمه‌فعال و ۲۵ درصد نیز در وضعیت رکود است.

وی افزود: از مجموع واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان، ۱0 واحد در حوزه فراورده های لبنی، 10 واحد خوراک دام و طیور، دو کشتارگاه صنعتی دام و طیور، سه مورد صنایع رب گوجه فرنگی، سه واحد عرقیات و عصاره گیاهان دارویی،۳۴ واحد بسته بندی محصولات، یک واحد جایگزین فراورده های گوشتی بر پایه سویا، پنج سردخانه، چهار واحد برنجکوبی و 18 واحد نیز مربوط به سایر محصولات است.

وی مهم ترین علت غیرفعال بودن این واحدها را مشکلات مدیریتی،  کمبود نقدینگی،  بدهی معوق بانکی و یا فرسودگی ماشین آلات آن عنوان کرد.

آقامیری، برنامه سازمان متبوع خود برای حمایت از این صنایع را تثبیت واحدهای فعال و تامین تسهیلا ت سرمایه در گردش با همکاری بانک‌ها، فعال کردن  واحدهای نیمه فعال و راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید ذکر کرد و افزود: تسهیلات سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی برای واحدهای فرسوده از نیازهای اصلی این بخش است که در حال پیگیری است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر اهمیت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی تاکید کرد و افزود: کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات،  افزایش ارزش افزوده و بهره وری این بخش،  استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود،  ایجاد اشتغال پایدار و جذب نیروی انسانی آزاد شده این بخش میسر است.

آقامیری، کمک به افزایش صادرات غیرنفتی،   تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستاها و وجود زمینه های مساعد مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی را از دیگر مزایای صنایع بخش کشاورزی برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید