Iranian Agriculture News Agency

مبارزه با سن مادر در حدود ۴ هزار هکتار از گندمزارهای خراسان شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون در سه هزار و ۸۵۰ هکتار از گندمزارهای این استان با سن مادر مبارزه شیمیایی شده است که این روند همچنان ادامه دارد.

مبارزه با سن مادر در حدود ۴ هزار هکتار از گندمزارهای خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد رضایی گفت: جمعیت اماکن زمستان‌گذران سن گندم در مقایسه با پارسال افزایش دارد به همین دلیل مزارع تحت پایش کارشناسان است.

وی بر ضرورت مبارزه با مرحله مادری آفت تاکید کرد و افزود: هر چند که بارش های مداوم در برخی از مناطق امکان نرم‌گیری این آفت و مبارزه میسر نشده است.

وی در خصوص فعالیت های میدانی اعضای شبکه مراقبت این سازمان برای حفاظت از مزارع گندم از گزند بیماری‌های گیاهی گفت: ستاد گیاه‌پزشکی در خصوص مزارع غلات و بررسی فعالیت آفات و بیماری های گیاهی شامل سن، بیماری های اندام های هوایی و با حضور مدیران ستادی و شهرستانی تشکیل و بر ضرورت سرکشی مداوم از مزارع و انجام توصیه های فنی به کشاورزان توصیه شده است.

رضایی افزود: مبارزه با سن مادری گندم در سطح کشتزارهای این استان ادامه خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با ادامه بارش ها و فراهم شدن شرایط آب و هوایی برای توسعه و رشد انواع بیماری های قارچی، توصیه های لازم در قالب گروه های نظارتی و یا به وسیله رسانه های دیداری و شنیداری و یا شبکه های مجازی به کشاورزان ارائه شده است.

وی گفت: به جهت فراهم بودن شرایط رطوبتی قارچ ها، مزارع گندم شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد، شیروان، فاروج و راز و جرگلان در اولویت فعالیت شبکه مراقبت سازمان قرار گرفته است و در برخی از شهرستان های گرمتر نظیر مانه و سملقان، لکه برگی ها محدود به قسمت های پائینی برگ ها بوده و در برخی از معدود مزارع نیز به صورت جزئی در برگ ماقبل پرچم دیده شده است.

رضایی افزود: تاکنون در سطح  هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع با بیماری های برگی مبارزه شیمیایی انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد اما به سبب تداوم بارش ها و رطوبت بالای مزارع، امکان تردد ادوات سمپاشی میسر نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی از سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات مانند آرتئا، فالکن، آمیستاراکسترا به سبب تحریم و عدم تولید، در بازار سموم موجود نیست و با رایزنی های انجام شده با سازمان حفظ نباتات هم اکنون دو سم فولیکور و پروپیکونازول موجود بوده که در حال حمل مرحله به مرحله به استان و توزیع بین کشاورزان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید