Iranian Agriculture News Agency

فعالیت‌های گیاهپزشکی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی برای کاهش بیماری‌های برگی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص فعالیت‌های میدانی اعضای شبکه مراقبت این سازمان برای حفاظت از مزارع گندم از گزند بیماری‌های گیاهی گفت: به استحضار می‌رساند از اواخر سال گذشته تاکنون سه نوبت جلسه ستاد گیاهپزشکی در خصوص مزارع غلات و بررسی فعالیت آفات و بیماری‌های گیاهی (سن، بیماری‌های اندام‌های هوایی) و با حضور مدیران ستادی و شهرستانی تشکیل و بر ضرورت سرکشی مداوم از مزارع و انجام توصیه‌های فنی به کشاورزان تشکیل شده است.

فعالیت‌های گیاهپزشکی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی برای کاهش بیماری‌های برگی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد رضایی افزود: جمعیت اماکن زمستانگذران سن گندم نسبت به سال قبل افزایش داشته لذا این سازمان با آگاهی از فعالیت آفت، مزارع را تحت پایش قرار داده و بر ضرورت مبارزه با مرحله مادری آفت تاکید کرده است هر چند که به سبب بارش­های مداوم در برخی از مناطق امکان نرم­گیری و مبارزه میسر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در سطح 3850 هکتار با مرحله مادری آفت مبارزه و تا انتهای هفته جاری مبارزه تداوم خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با ادامه بارش­ها و فراهم­شدن شرایط آب و هوایی برای توسعه و رشد انواع بیماری­های قارچی، توصیه­های لازم در قالب اکیپ­های نظارتی و یا به­وسیله رسانه­های دیداری و شنیداری و یا شبکه­های مجازی به کشاورزان به­عمل آمده است.

وی گفت: به­جهت فراهم­بودن شرایط رطوبتی قارچ­ها، مزارع گندم شهرستان­های مانه و سملقان، بجنورد، شیروان، فاروج و راز و جرگلان در اولویت فعالیت شبکه مراقبت سازمان قرار گرفته است و در برخی از شهرستان­های گرمتر نظیر مانه و سملقان، لکه­برگی­ها فعلاً محدود به قسمت­های پائینی برگ­ها بوده و در برخی از معدود مزارع نیز به­صورت جزئی در برگ ماقبل پرچم دیده شده است.

رضایی گفت: تاکنون در سطح 1500 هکتار از مزارع مبارزه شیمیایی به­عمل آمده و مبارزه همچنان ادامه دارد اما به سبب تداوم بارش­ها و رطوبت بالای مزارع، امکان تردد ادوات سمپاشی میسر نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی از سموم توصیه­شده سازمان حفظ نباتات مانند آرتئا، فالکن، آمیستاراکسترا و ... به سبب تحریم و عدم تولید، در بازار سموم موجود نیست و با رایزنی‌­های انجام شده با سازمان حفظ نباتات فعلاً دو سم فولیکور و پروپیکونازول موجود بوده که در حال حمل مرحله به مرحله به استان و توزیع بین کشاورزان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید