Iranian Agriculture News Agency

بیابان‌زایی خراسان شمالی رشدی فزاینده دارد

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: این استان در زمره ۱۷ استان کشور است که با رشد فزاینده پدیده بیابان‌زایی مواجه هستند.

بیابان‌زایی خراسان شمالی رشدی فزاینده دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، احمد یزدانی با اشاره به اینکه سرانه کنونی بیابان در کشور بیش از ۲ برابر سرانه جهانی آن است، اظهار داشت: در مناطق خشک و نیمه خشک خراسان شمالی و نیز ۱۶ استان دیگر، با توجه به شرایط اقلیمی و نیز عوامل انسانی، بیابان‌زایی رشد زیادی دارد.

وی از جمله عوامل رشد بیابان زایی را افزایش جمعیت، چرای مفرط، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، آلودگی آب های زیرزمینی از طریق پساب های صنعتی، شهری و کشاورزی، تغییر کاربری اراضی، برداشت غیرمجاز از معادن سطحی، مدیریت نامناسب مراتع و مدیریت غیراصولی اراضی کشاورزی برشمرد.

یزدانی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح تثبیت شن‌های روان و بیابانزدایی را اجرا می‌کند که حاصل آن حفاظت از شهرها و روستاها، مراکز اقتصادی و تولیدی، مراکز نظامی و خطوط مواصلاتی بوده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در خراسان شمالی برای مقابله با بیابان زایی انجام شده، اظهار داشت: تا کنون با هدف مهار پدیده بیابان زایی و کاهش وسعت کانون‌های فرسایش، ۱۱ طرح مطالعاتی در گستره حدود ۱۶۳ هزار و ۳۷۹ هکتار اجرا شده است.

یزدانی افزود: این عملیات شامل نهال‌کاری، مدیریت رواناب، مدیریت جنگلهای دست کاشت، مدیریت چرا، ترسیب کربن، تولید نهال، احداث بادشکن، حفاظت و قرق و آبیاری در سطح وسیعی از بیابان‌های استان صورت گرفته است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در این استان ۹۰ هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی نیز شناسایی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید