Iranian Agriculture News Agency

12926 تلقیح مصنوعی گاو در خراسان شمالی انجام شد

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سال گذشته 12926 فقره تلقیح مصنوعی گاو در دامداری های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی این استان ثبت شد.

12926 تلقیح مصنوعی گاو در خراسان شمالی انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مهدی شکاری گفت: تلقیح مصنوعی جزو عملیاتی است که در بحث اصلاح نژاد دام بیشترین تاثیر را خواهد داشت و اسپرم هایی که در تلقیح مصنوعی دام استفاده می شود معمولا از گاوهای نر پروف (تایید) شده هستند که قابلیت افزایش تولید شیر، افزایش وزن و رشد مناسب را به نسل بعدی منتقل می کنند.

شکاری با اشاره به اینکه اسپرم هایی که استفاده شده عمدتا از نژاد هلشتاین و سمینتال هستند افزود: نژاد سمینتال در گاوداری های روستایی و با هدف تولید گاوهای دو منظوره با قابلیت تولید شیر و گوشت بالا استفاده می شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بهره وری ژنیتیکی، کنترل بیماری ها، صرفه جویی در هزینه ها، ایمنی، قابلیت انعطاف در انتخاب اسپرم، حمل و نقل آسان و مدیریت باروری از مزایای تلقیح مصنوعی عنوان کرد.

شکاری افزود: هم اکنون در خراسان شمالی 28 مامور تلقیح مصنوعی گاو از سازمان جهاد کشاورزی مجوز فعالیت دارند.

به گفته وی ظرفیت تولید شیر در خراسان شمالی سالانه 150 هزار تن است که روزانه 250 یا 300 تن شیر در این استان جمع آوری می شود.

خراسان شمالی دارای 14637 راس دام سنگین روستایی و 81880 راس دام سنگین صنعتی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید