Iranian Agriculture News Agency

۱۲۳ هزار اصله نهال توت بین نوغانداران خراسان شمالی توزیع شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۲۳ هزار اصله نهال توت به صورت رایگان بین نوغانداران این استان توزیع شد.

۱۲۳ هزار اصله نهال توت بین نوغانداران خراسان شمالی توزیع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد محمدزاده گفت: امسال همچنین پنج هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران این استان توزیع شده است.

وی اظهار کرد: حرفه نوغانداری در شهرستان های راز و جرگلان، بجنورد، مانه و سملقان این استان انجام می شود.

محمدزاده با بیان اینکه سال گذشته ۲۰۸ تن پیله ابریشم در استان تولید شد،  افزود:  هم اکنون  چهار هزار و ۱۳۳ هزار خانوار کار پرورش کرم ابریشم را در این استان انجام می دهند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی به حمایت های دولتی به خانوارهای نوغاندار اشاره ای کرد و اظهار کرد: برای حمایت از نوغانداران، تامین تخم نوغان به صورت یارانه ای و به قیمت سال های گذشته  ۷۵ هزار ریال به فروش می رسد.

وی گفت: از هر جعبه تخم نوغان ۴۲ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود که خراسان شمالی از این نظر رتبه نخست کشور را دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در خراسان شمالی میانگین تولید پیله تر از هر جعبه نوغان ۴۲ کیلوگرم است، افزود: در برخی نقاط استان این میزان تا ۶۲ کیلوگرم نیز می رسد.

محمدزاده یکی از مشکلات این بخش را نبود نهالستان توت بیان کرد و افزود: سنتی بودن فرایند تولید پیله تر نیز یکی دیگر از مشکلات این بخش است.

وی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم ۵۶ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است، هم اکنون قیمت آن  سه میلیون و ۳۵ هزار ریال تعیین شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید