Iranian Agriculture News Agency

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیکی لاله‌های واژگون

بهار که از راه می‌رسد انتظار مشتاقان طبیعت برای دیدن این گل پایان می‌گیرد. از اوایل اردیبهشت تا شروع فصل بارش بهترین زمان برای دیدن این گیاه افسونگر ایران است. با گرم شدن هوا در بهار، مناطقی از استان خراسان شمالی میزبان این گل افسانه‌ای می‌شود.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیکی لاله‌های واژگون

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، لاله واژگون با عمر کوتاهش چند صباحی را میهمان خاک استان می‌شود و بعد بار و بنه اش را جمع می‌کند و تا سال بعد در هیچ کجا پیدا نمی‌شود. این گیاه پس از مدتی کوتاه و پس از خشک شدن اندام‌هایی که در معرض هوا قرار دارند، در اوایل پاییز دوباره حیات خود را از سر می‌گیرد و ریشه‎‌ها و جوانه‎ هایش شروع به رشد می‌کنند. عمر کوتاه و کمیاب بودن این گیاه می‌تواند دلیل محکمی باشد برای آنکه بتوانیم آن را جواهر طبیعت ایران بخوانیم. جواهری که در میان زیبایی‌های ایران می‌درخشد.

خمبی نام منطقه‌ای تقریباً به وسعت ۱۰ هکتار در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر گرمه است که ذخیره‌گاه ژنتیکی ارزشمندی از لاله واژگون زرد رنگ در خراسان شمالی محسوب می‌شود.

علاوه بر منطقه خمبی، قسمت‌های غربی کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمت‌هایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان نیز رویشگاه این گل است و همه ساله تعداد زیادی از مردم در فصل بهار برای تماشا به رویشگاه لاله‌های واژگون می‌آیند.

کمیاب ترین نوع لاله واژگون،میهمان دوست داشتنی استان خراسان شمالی است.لاله واژگون روییده در استان‌های غربی و جنوبی کشور با همتایان آن‌ها در خراسان شمالی از لحاظ رنک تفاوت‌هایی دارد به طوری که لاله‌های خراسان شمالی به رنگ زرد و بنفش است و حال آنکه گل‌های رسته بر دامنه‌های استان‌های جنوبی و غربی به رنگ قرمز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید