Iranian Agriculture News Agency

گله‌های خراسان شمالی نسبت به تب برفکی ایمنی مطلوبی دارند

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: باتوجه به مایه‌کوبی دام‌های استان علیه بیماری تب برفکی، ایمنی گله‌ها نسبت به این بیماری در حد مطلوبی است.

گله‌های خراسان شمالی نسبت به تب برفکی ایمنی مطلوبی دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، حمید رمضانی گفت: واکسن به تنهایی نمی تواند برای دام، ایمنی ایجاد کند، اکنون کانون هایی از تب برفکی شناسایی شده و با توجه به اینکه در این فصل، جابه جایی دام زیاد است، عشایر در حال کوچ هستند و دام های روستاها هم بیشتر در مراتع حضور دارند، ممکن است بیماری تا حدی زیاد شود، اما وضعیت حاد نیست.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی هم گفت: ۲۵ کانون تب برفکی در استان در هشت شهرستان شناسایی شده که البته این بیماری تلفاتی هم داشته است.

حسن قاسمی فرد بدون ذکر شمار دام های بیمار و یا تلف شده افزود: دام های تلف شده عمدتا، بره و یا گوساله های تازه متولد شده هستند.

وی درباره گلایه ها از مایه‌کوبی تنها بخشی از دام استان در سال گذشته، گفت: مایه کوبی دام سبک، رایگان انجام می شود و سال قبل بیشترین جمعیت دام سبک استان واکسینه شدند، البته به علت بهادار بودن واکسن تب برفکی، دام های سنگین کمتر زیر پوشش قرار گرفتند.

قاسمی فرد تصریح کرد: پارسال، بیش از ۲ میلیون راس دام سبک استان علیه تب برفکی مایه کوبی شد و در این مدت ۸۷ هزار و ۲۱۵ راس دام سنگین در ۲ مرحله زیر پوشش قرار گرفت.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در سال هایی که مایه کوبی دام سنگین علیه تب برفکی، رایگان بود، حدود ۵۵ هزار راس دام سنگین زیر پوشش قرار می گرفت.

وی درباره اجرای طرح واکسیناسیون دام سنگین علیه تب برفکی اظهار داشت: این طرح، امسال زودتر از موعد هر ساله انجام می شود.

قاسمی فرد گفت: طرح مایه کوبی دام سنگین علیه تب برفکی، هر سال، نیمه های اردیبهشت و یا اوایل خرداد انجام می شد اما امسال قرار است این طرح از هفته آینده آغاز شود.

تب برفکی از جمله بیماری های به شدت واگیر ویروسی در دام هاست که با کاهش شدید تولیدات دامی و خسارات فراوان اقتصادی و تلفات دام های جوان همراه است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید