Iranian Agriculture News Agency

نظارت بر خودروهای حامل دام در خراسان شمالی شدت گرفت

کارشناس مسوول قرنطینه اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی، کنترل جاده‌ای بر تردد خودروهای حمل دام در این استان افزایش یافته و با موارد غیرمجاز برخورد می‌شود.

نظارت بر خودروهای حامل دام در خراسان شمالی شدت گرفت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، ابراهیم تقوایی گفت: در این فصل، که جابه جایی دام بیشتر شده، خطر سرایت بیماری تب برفکی و شیوع آن افزایش یافته از این رو، نظارت ها در پست های قرنطینه بیشتر شده و سلامت دام هایی که با خودرو حمل می شوند بررسی می شود.

وی افزود: در این استان، یک پست قرنطینه در محل چمن بید، فعال است و علاوه بر آن، در شرایط کنونی پست های قرنطینه سیار هم در ۶ شهرستان فاروج، اسفراین، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان فعال شده است.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: با هماهنگی های انجام شده با پلیس راه، علاوه بر کنترل بیماری تب برفکی،  جلو قاچاق دام هم گرفته می شود.

وی افزود: برای پیشگیری از بیماری تب برفکی، توصیه می شود، دامداران جابه جایی دام را تنها با مجوز قرنطینه انجام دهند و پیش از جابه جایی دام، حتما آن را توسط دامپزشک معاینه کنند تا سلامتی حیوان تایید شود.

وی اظهار کرد: در شرایط شیوع بیماری، حمل و نقل دام و بارگیری آن در جاهایی که کانون بیماری بوده، تا شعاع ۱۰ کیلومتری ممنوع است و جابه جایی دام تنها از مناطق عاری از بیماری که در ۲ هفته پیش از آن سابقه بیماری گزارش نشده است، مجاز است.  

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هیچ ممنوعیتی برای جابه جایی دام در مناطق مختلف استان لحاظ نشده است، البته کانون هایی از بیماری تب برفکی گزارش شده اما سبب ممنوعیت در جابه جایی دام نشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید