Iranian Agriculture News Agency

تجهیز ۳۳ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی به سامانه‌های آبیاری نوین

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۳۳ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز شده که ۱۹ هزار هکتار آن در چند سال اخیر بوده است.

تجهیز ۳۳ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی به سامانه‌های آبیاری نوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبدالله یوسفی گفت: در این زمینه،  ۱۰۰ درصد اعتبار مصوب سفر تیرماه پارسال هیات دولت به این استان که حدود ۵۵۰ میلیارد ریال است، برای توسعه سامانه‌های آبیاری نوین کشاورزی، تخصیص یافته است.

وی کل سطح اراضی اولیه و مستعد کشاورزی برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در استان را معادل ۵۰ هزار هکتار دانست و گفت: با لحاظ اجرای طرح های کم فشار، سطح قابل اجرای طرحهای آبیاری نوین شامل تحت فشار و کم فشار،  حدود ۹۵ هزار هکتار است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه بارش های ۲ ماه اخیر وضعیت سال آبی استان را از حالت قرمز به نرمال تغییر داد، گفت: میزان بارش ها در این بازه زمانی در مقایسه با بلند مدت ۱۵ درصد بیشتر شده است.

وی افزود: اما بارش های بهاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد کاهش دارد.

یوسفی با بیان اینکه به علت بارش‌های ناکافی در پاییز کشت ها با تاخیر انجام شد اظهار داشت: با وجود این، تعهدات کشت غلات که شامل ۱۴۶ هزار هکتار غلات آبی و دیم است کشت شد.

وی گفت: با توجه به بارش‌ها و خدمات ارایه شده انتظار می رود ۲۰ درصد افزایش خرید گندم در مقایسه با سال گذشته داشته باشیم.

یوسفی همچنین با اشاره به افزایش سطح گلخانه ها در استان نیز گفت: توسعه اینبخشا در استان از شتاب خوبی برخوردار است، سال گذشته حدود ۲۰ هکتار ایجاد و به بهره برداری رسید و هم اکنون نیز سه مجتمع گلخانه ای با مساحت ۱۲۵، ۱۰۰ و ۵۰ هکتار نیز در حال ساخت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یکی از مشکلات در حوزه گلخانه ها را بالا بودن قیمت سازه های ساخت گلخانه عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها در سال گذشته سازه های گلخانه بسیار هزینه بر است امید است سازنده ها و شرکت‌های دانش بنیان در طراحی سازه های متناسب با اقلیم ها تجدید نظر کنند که در صورت تحقق این امر شاهد انقلابی در توسعه گلخانه ها خواهیم بود.

وی همچنین به جذب ۸۶ درصدی اعتبارات مکانیزاسیون این استان در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود مسائل و مشکلات در این بخش، در هفت سال گذشته که خط اعتباری دایر بود توفیقات خوبی داشته ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین به فعالیت‌های انجام شده در حوزه امور اراضی پرداخت و گفت: در رفع تداخلات نیز از استان‌های پیشرو به لحاظ عملکردی بودیم به طوری که سال گذشته این استان موفق به کسب رتبه دوم کشور شد.

وی اظهار کرد: تعهد این سازمان در رفع تداخلات سال گذشته ۱۳۲ هزار هکتار بود که بیش از ۱۵۰ هزار هکتار اجرا شد.

دکتر یوسفی افزود: در طرح کاداستر که یکی از زیرساخت های اساسی است این استان ۲۱۲ هزار هکتار قرارداد دارد که ۱۴۶ هزار هکتار کاداستر تهیه شده است. 

وی یکی از مشکلات موجود در اجرای طرح کاداستر را هوشمند سازی کشاورزی عنوان کرد و گفت: هم اکنون در سامانه پهنه بندی، آمار متکی بر خوداظهاری است که اشتباهات زیادی دارد و پیامد آن نیز غیر قابل اعتبار بودن سطوح کشت و قرار داد است که به تبع آن خدماتی که به کشاورزان ارائه می شود با چالش مواجه خواهد شد.

یوسفی اظهار امیدواری کرد که بحث هوشمند سازی کشاورزی در سطح ملی به طور جدی پیگیری شود و اعتبار ملی نیز برای اجرای آن تخصیص داده شود تا بتوانیم نهاده ها را مبتنی برکاداستر که از دقت بالایی برخوردار است توزیع کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید