Iranian Agriculture News Agency

وضعیت پروژه های پیش آگاهی خراسان شمالی

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی درخصوص وضعیت پروژه های پیش آگاهی استان گفت: در سال زراعی 99-98 از طرف سازمان حفظ نباتات کشور سه پروژه ی اعتبارسنجی مدل پیش آگاهی برای دو آفت مهم کرم سیب و خوشه خوار انگور و همچنین بیماری سفیدک داخلی انگور به مدیریت حفظ نباتات ابلاغ گردید که در این خصوص دو کارگاه آموزشی کشوری برای کارشناس مسئول پیش آگاهی مدیریت در سال گذشته برگزار شد.

وضعیت پروژه های پیش آگاهی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبداله یوسفی گفت: با توجه به تاکید سازمان حفظ نباتات در واگذاری این پروژه ها به کارشناسان ناظر و نظارت حفظ نباتات استان ها بر اجرای دقیق پروژه ها، حفظ  نباتات اقدام به شناسایی و جذب کارشناسان مجرب با توجه به شناخت چندساله از عملکرد کارشناسان ناظر نمود و تعداد 7 پروژه ی پیش آگاهی در نقاط مختلف استان تعریف نمود.

وی خاطر نشان کرد:  این پروژه ها شامل کرم خوشه خوار انگور شامل( سه پروژه در شهرستان های بجنورد، فاروج، شیروان و مانه و سملقان)، سفیدک داخلی انگور( دو پروژه در شهرستان های بجنورد، و شیروان و فاروج ) کرم سیب( دو پروژه در شهرستان های شیروان، فاروج و اسفراین ) است که دوره های آموزشی موردنیاز در این خصوص برگزار گردید و کارشناسان آموزشهای لازم را فرا گرفتند.

وی افزود: در این خصوص تعداد 12 دیتا لاگر هواشناسی با قابلیت محاسبه( Degree Day  مجموع دماهای موثر برای رشد آفات) در نظر گرفته شد و ضمن بروزرسانی و نصب دیتالاگرها، به ترتیب از نقاط گرمتر، داده برداری دمایی از این نقاط را شروع نمود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: همزمان فرمون های جلب کننده و تله های دلتا در اختیار ناظران پروژه ها قرار گرفت که بعد از نصب این تله ها، طی بازدیدهای مرتب و روزانه اطلاعات مربوط به بیولوژی آفات نیز در حال ثبت می باشد که با جمع آوری داده-های دمایی و داده های مربوط به بیولوژی آفات و بیماری، و تطبیق و اعتبارسنجی مدل های پیش آگاهی، گام مهمی در سال های آینده در جهت کنترل به موقع آفات و بیماری های مورد نظر برداشته خواهد شد و از سمپاشی های بی رویه به طرز چشمگیری جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: همچنین بازدیدها و فعالیت های مجریان پروژه های مزبور و یادداشت برداری های انجام یافته در قالب یک گروه مجازی تحت عنوان پیش آگاهی خراسان شمالی به صورت روزانه مورد تبادل نظر و راهنمایی قرار  می گیرد.

یوسفی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت پروژه های پیش آگاهی و وابستگی کل پروژه ها به تعیین زمان بیوفیکس آفات، بخش پیش آگاهی مدیریت حفظ نباتات، با توجه به شرایط خاص کل کشور در اثر شیوع ویروس کرونا و دور کاری اکثر کارکنان دستگاه های اجرایی، بدون حتی یک روز تعطیلی به طور مداوم در عرصه حضور داشته تا بتوانند این پروژه ی حساس و مهم را به سرانجام برسانند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید