Iranian Agriculture News Agency

سرما پرورش پیله ابریشم در خراسان شمالی را به تاخیر انداخت

بارش برف و برودت هوا، پرورش پیله ابریشم در خراسان شمالی را به علت رشد نکردن برگ درخت‌های توت در مناطق مختلف این استان ۲ هفته به تاخیر انداخت.

سرما پرورش پیله ابریشم در خراسان شمالی را به تاخیر انداخت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: برنامه ریزی شده بود امروز جعبه های تخم نوغان از گیلان وارد استان شده و در بین نوغان داران توزیع شود اما برودت هوا موجب تاخیر در آغاز فعالیت پرورش کرم ابریشم شده است.

محمد محمدزاده اظهار کرد: اگر شرایط آب و هوایی این استان مساعد شود تا حدود دو هفته دیگر جعبه های نوغان وارد استان خواهد شد.

وی با بیان اینکه پارسال چهار هزار و ۹۶۰ جعبه تخم نوغان در بین نوغانداران استان توزیع شد، گفت: امسال برنامه ریزی شده تا پنج هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان برای پرورش کرم ابریشم بین نوغان داران توزیع شود.

وی افزود: پارسال  ۲۰۸ تن پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی تولید شده بود که بیشترین آن مربوط به شهرستان راز و جرگلان بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: از این میزان ۳۳ تن ابریشم تولید شده است.

وی تعداد بهره برداران نوغانداری را چهار هزارو ۱۶۶ خانوار عنوان کرد و افزود: از هر جعبه تخم نوغان ۴۲ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود که از این نظر در کشور رتبه اول را داریم.

محمد زاده اظهار کرد: برای نخستین بار نیز در سال گذشته پرورش پاییزه پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی با توزیع ۲۵ جعبه نوغان در پنج شهرستان این استان انجام شد.

وی گفت: این طرح آزمایشی با همکاری مرکز نوغانداری کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، شیروان و بجنورد به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه در خراسان شمالی میانگین تولید پیله تر از هر جعبه نوغان ۴۲ کیلوگرم است، گفت: در برخی نقاط استان تا ۶۲ کیلوگرم پیله تر نیز از هر جعبه نوغان برداشت شده است.

محمدزاده یکی از مشکلات این بخش را نبود نهالستان توت بیان کرد و افزود: تولید پیله تر به شکل سنتی نیز یکی دیگر از مشکلات فعالان این بخش است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید