Iranian Agriculture News Agency

سرما ۸ هزار میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت زد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برآورد اولیه نشان می‌دهد سرمای هفته گذشته حدود ۸ هزار میلیارد ریال به کشاورزان این استان خسارت وارد کرده است.

سرما ۸ هزار میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت زد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی‏، عبدالله یوسفی گفت: خسارت سرمای دیررس بهاره به علت بارش برف و برودت هوای منفی ۳ تا ۱۰ درجه در سطح استان، سبب خسارات زیادی شده و  در مجموع به بیش از ۱۲۵ هزار و ۹۸۰ هکتار عرصه باغی و زراعی استان، آسیب رسانده است.  

وی افزود: خسارات وارد شده به ۲۳ هزار و ۱۷۶ هکتار از باغ ها ناشی از سرمای ۲۰ و ۲۱ فروردین ماه، بیش از پنج هزار میلیارد ریال برآورد شده است 

وی خاطرنشان کرد: سرما به بیش از ۱۰۲ هزار و ۸۰۱ هکتار از کشتزارهای منطقه نیز خسارت زده است که ارزش آن بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تخمین زده شده است.  

یوسفی گفت: با بیان اینکه بیشترین عرصه های کشاورزی خسارت دیده استان در شهرستان مانه و سملقان است،  اعلام کرد: در این شهرستان ۵۹ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین زراعی و ۲ هزار و ۵۱۰ هکتار باغ به میزان بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت دیده است.  

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: خسارت سرمای دیررس بهاره، مشکل هر ساله کشاورزان استان است و در این زمینه، به باغداران توصیه شده تا برای کاهش اثرات سرما، نسبت به سوزاندن کاه و کلش در باغ اقدام کنند اما این اقدامات موثر واقع نشد.

وی تصریح کرد: سوزاندن کاه و کلش، زمانی که مدت زمان کاهش دما کم باشد، می تواند موثر واقع شود اما در سرمای اخیر، دمای هوا به ۸ و در برخی نقاط حتی ۱۰ درجه زیر صفر، کاهش یافت و البته این سرما، تا ۱۰ ساعت به طول انجامید از این رو، اقدام مزبور هم کارگر نیفتاد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: استفاده از بخاری های باغی، یکی دیگر از اقدامات برای کاهش مخاطرات سرما است البته این اقدام تنها در بخش کوچکی از باغ‌های مکانیزه قابل انجام است.

یوسفی افزود: طبق اعلام صندوق بیمه، امکان ثبت خسارات بیمه کشاورزی بدون مراجعه حضوری فراهم شده و کشاورزان از طریق کد دستوری موبایل، اینترنت و تماس تلفنی می توانند میزان خسارات خود را اعلام کنند که به منظور آسان سازی و عدم نیاز به مراجعه حضوری، بیمه گذاران خسارت دیده می توانند از طریق مراجعه اینترنتی به پایگاه اطلاع رسانی مشتریان بیمه کشاورزی به نشانی cs.sabka.ir برای ثبت ادعای خسارت و مشاهده سوابق بیمه ای اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: این اقدام از طریق اجرای کد USSD تلفن همراه به شماره *۶۵۵*۶۴۰۰۹# با همان شماره ای که در هنگام خرید بیمه نامه اعلام کرده اند و یا تماس تلفنی با شماره همراه مندرج در بیمه نامه نیز قابل انجام است. همچنین شماره تلفن همراه نمایندگان بیمه کشاورزی سراسر کشور در درگاه صندوق بیمه کشاورزی به نشانی sbkiran.ir درج شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید