Iranian Agriculture News Agency

برف، عشایر خراسان شمالی را به ماندن در قشلاق مجاب کرد

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و علیرغم توصیه هایی که به عشایر برای به تاخیر انداختن کوچ بهاره شده بود، شماری از آنان با دیدن چراگاه های مناطق ییلاقی خراسان شمالی، وسوسه شده بودند که زودتر از موعد کوچ بهاره خود را آغاز کرده و مراتع قشلاقی را ترک کنند.

برف، عشایر خراسان شمالی را به ماندن در قشلاق مجاب کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی‌پور افزود: این در حالی است که ییلاقات این استان هنوز برای چرای دام عشایر مناسب نیست و با توجه به بارش برف دیشب و امروز و متعاقب آن کاهش دمای هوا، رشد گیاهان و سرسبزی مراتع مناطق ییلاقی دچار وقفه خواهد شد.

وی گفت: از سوی دیگر، سرد شدن هوا باعث بیماری دام عشایر می شود و بر این اساس از دامداران عشایر،  که در مناطق قشلاقی به سر می برند درخواست داریم که کوچ بهاره خود را تا مناسب شدن شرایط آب و هوایی به تاخیر بیندازند.

قلی‌پور افزود: همچنین به علت همه گیری ویروس کرونا از خانوارهای عشایری استان خواسته بودیم که کوچ بهاره خود را آغاز نکنند که در صورت رعایت نکردن این امر، با آنان برخورد خواهیم کرد اما هم اکنون با توجه به سرد شدن سامانه ها در ییلاقات، عشایر به ماندن بیشتر در مراتع گرمسیری قانع شده اند.

قلی پور اظهار کرد: هم اکنون وضعیت چراگاه ها در سامانه های قشلاقی در منطقه مراوه تپه استان گلستان مناسب است و بارندگی ها نیز باعث خنک شدن هوا در آن خطه شده است که عشایر بدون هیچ مشکلی در آنجا به پروار کردن دام های خود مشغول هستند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: بارش باران و برف باعث خواهد شد که مراتع خراسان شمالی از نظر پوشش و تراکم علف و گیاه تقویت شده و آمادگی بیشتری برای تعلیف دام پیدا کند.

وی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده و نیز هماهنگی های صورت گرفته با استان همسایه، عشایر استان که در مراوه تپه استان گلستان مستقر هستند از آخر اردیبهشت ماه اجازه کوچ به مناطق ییلاقی خراسان شمالی را دارند.  

قلی‌پور اظهار کرد: عشایر استان همه ساله در فروردین مناطق قشلاقی را به سمت مناطق ییلاقی ترک می کردند اما هم اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا، برای رفت و آمد این قشر محدودیت هایی ایجاد شده است که بارش برف و بروز سرما نیز ضرورت ماندگاری آنان در مراتع گرمسیری گلستان را افزایش داده است.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا باعث شد که کوچ عشایر خراسان شمالی ۱.۵ تا ۲ ماه به تاخیر بیفتد که این موضوع با تمامی دستگاه های مسوول ۲ استان هماهنگ شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید