Iranian Agriculture News Agency

توصیه‌های فنی جهادکشاورزی خراسان شمالی برای مقابله با سرمازدگی باغ‌ها

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نسبت به سرمازدگی باغ ها هشدار داد و گفت: با توجه به کاهش هشت تا 10 درجه‌ای دمای هوا و بارش برف کشاورزان باید تدابیر لازم را برای جلوگیری از خسارت احتمالی داشته باشند.

توصیه‌های فنی جهادکشاورزی خراسان شمالی برای مقابله با سرمازدگی باغ‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی،  محمدعلی شریکیان گفت:  احتمال سرمازدگی بهاره هرساله وجود دارد، باغ داران باید عملیات اجرایی روغن پاشی بر روی درختان را همیشه داشته باشند.

وی اظهار کرد: اگرتوده هوای سرد ماندگار باشد احتمال سرمازدگی در باغ ها وجود دارد که اگر باغ داران با تغذیه درست باغ، روغن پاشی و آتش زدن کاه و کلش و باقی مانده گیاهان می توانند از خسارت سرما جلوگیری کنند.

شریکیان گفت: کشاورزان باید توصیه های فنی کارشناسان را جدی بگیرند تا کمتر دچار خسارت شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون باغ ها در مرحله شکوفه دهی هستند افزود: در شرایط برودت هوا و پایین آمدن دما باغداران باید بخاری های باغی را روشن کنند و همچنین با آتش روشن کردن و ایجاد دود مانع سرمازدگی بهاره شوند.

وی با بیان اینکه سرمازدگی بیشتر قابل کنترل است گفت: کنترل خسارت در باغ ها امکان پذیر است اما باید کشاورزان به موقع وارد عمل شوند و همچنین از قبل نیز باید آمادگی کامل برای حوادث را داشته باشند.

شریکیان گفت: همچنین باغ داران باید از کودهای ریز مغذی نیز در باغ ها استفاده کنند، زمانی که گیاه در حال بیدار شدن است می تواند اثر زیادی داشته باشد و گیاه را مقاوم کند.

وی افزود: همچنین استفاده از روغن ولک اثر مفیدی دارد چرا که باعث می شود گیاهان دیرتر گل دهند که این امر در کاهش خسارت سرما کمک بزرگی است.

شریکیان بر آبیاری نیز تاکید کرد و گفت: این روش نیز بسیار موثر است چرا که تعادل دمایی در محیط ایجاد خواهد کرد. 

وی همچنین از کشاورزان خواست تا بخاری باغی خود را در زمانی که دما پایین می آید استفاده کنند چرا که این روش هوای سرد و گرم را جابجا می کند و فضای باغ را تا ارتفاع درخت گرم می کند.

شریکیان افزود: استفاده از آب پاشی نیز می تواند محیط باغ را تعدیل کند زیرا که ذرات ریز آب و مه ایجاد می کند که سرمازدگی کاهش می یابد، کشاورزان باید سامانه های آبیاری تحت فشار را روشن کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید