Iranian Agriculture News Agency

باغداران خراسان شمالی هرس را به تاخیر بیندازند

مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: باغداران این استان هرس را به تاخیر بیندازند تا سرمای اسفند و همچنین بهاره به درخت‌ها خسارت وارد نکند.

باغداران خراسان شمالی هرس را به تاخیر بیندازند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان همچنین با بیان اینکه کشاورزان برای سم پاشی باغ ها در اسفند ماه باید با کارشناسان حفظ نباتات مشورت کنند، گفت: با سم پاشی در این موقع از سال  پوششی بر روی بافت های گیاهی ایجاد می شود که به داخل گیاه نیز نفوذ می کند و مانع توسعه بیماری ها و آفات می شود.

وی افزود: هم اکنون کشاورزان از روغن های مخصوص برای جلوگیری از سرما باید استفاده کنند که این روغن ها تا حدودی فعالیت آفات را نیز کم می کند، برای این موضوع نیز باید با کارشناسان مشورت کنند.

شریکیان  با بیان اینکه هنوز درخت‌ها برگ نداده اند باید تغذیه شوند اظهار کرد: با انواع کود ها و محلول پاشی بر روی تنه درخت باید به تغذیه درخت‌ها کمک کنیم.

وی بر رعایت بهداشت باغ ها نیز تاکید کرد و گفت: کشاورزان در زمان هرس درخت باید ابزار را که شامل قیچی، اره و سایر موارد است پس از انجام کار بر روی درخت آن را ضد عفونی کنند.

مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه باغ دار باید ابزار مورد استفاده را با دستمالی که به ضد عفونی کننده آغشته کرده است ضد عفونی کند افزود: رعایت این موارد موجب داشتن باغی سالم می شود.

وی اظهار کرد: حتی باغ داران باید محل زخم بر روی درخت را ضد عفونی کنند تا عوامل بیماری زا وارد آن نشوند.

شریکیان هدف از هرس اصلاحی درختان را حفظ عادت رشد طبیعی درختان و سهولت در انجام اقدامات دیگر در محیط باغ عنوان کرد و افزود: هدف از اصلاح و تربیت درخت، قطع قسمت هایی از یک درخت برای به دست آوردن شکل و اسکلت مطلوب آن بوده است.

وی اضافه کرد: هرس باغ ها توسط هرس کاران ماهر می تواند در بهبود و افزایش میزان محصولات باغی و بالا بردن عمر مفید باغ های منطقه بسیار مفید باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید