Iranian Agriculture News Agency

کاهش ۵۰ درصدی مصرف خوراک دام در خراسان شمالی

ترویج و اعمال شیوه‌های اصولی مدیریت تغذیه و پرورش دام منجر به کاهش ۵۰ درصدی مصرف خوراک دام سنگین و سبک در استان خراسان شمالی شده است.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف خوراک دام در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، ترویج و اعمال شیوه‌های اصولی مدیریت تغذیه و پرورش دام منجر به کاهش ۵۰ درصدی مصرف خوراک دام سنگین و سبک در استان خراسان شمالی شده است.

محقق علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: مصرف معمول خوراک دام سبک روستایی و عشایری استان برای تولید یک کیلوگرم گوشت، ۱۱.۵ تا ۱۲ کیلوگرم خوراک بود که با انجام طرح های تحقیقاتی و اجرای آن در طرح زنجیره گوشت در بین دامداران، این ضریب اکنون به نصف رسیده است.  

دکتر حسن علمی افزود: بر این اساس اکنون با مدیریت تغذیه، بهداشت و پرورش، ضریب مصرف خوراک دام به ازای هر کیلوگرم گوشت به پنج تا ۵.۵ کیلوگرم خوراک کاهش یافته است.

وی استاندارد کشوری تعیین شده برای این شاخص را ۶ کیلوگرم خوراک تولید برای تولید یک کیلوگرم گوشت عنوان کرد و افزود: اما اکنون میانگین کشوری این شاخص ۲ برابر استاندارد تعریف شده است یعنی برای تولید هر کیلوگرم گوشت در دام سبک، ۱۲ کیلوگرم خوراک مصرف می شود.

محقق علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: با طرح های اجرا شده در حوزه دام سنگین نیز، میزان مصرف خوراک دام به ازای تولید هر کیلوگرم گوشت به ۸ کیلوگرم رسیده است.

علمی افزود: این در حالی است که اکنون در کشور به طور میانگین به ازای تولید هر کیلوگرم گوشت گوساله، ۱۶ کیلوگرم خوراک دام به مصرف می رسد که ضریب مصرف خراسان شمالی نیز تا پیش از اجرای طرح های تحقیقاتی یاد شده در همین حد بود.

وی یکی از دلایل توفیق در این حوزه را جایگزین کردن خوراک های نوین دامی به جای شیوه های سنتی تغذیه عنوان کرد.

هم اکنون در طرح زنجیره تولید عشایر خراسان شمالی، به ازای مصرف هر پنج کیلوگرم علوفه یک کیلوگرم گوشت قرمز تولید می شود و عشایر این استان در عمل به شیوه های نوین،  عمدتا از کنسانتره برای خوراک دام استفاده می کنند.

وی اظهار داشت: گوشت تولیدی عشایر این استان کیفیت بسیار بالایی دارد اما به علت نداشتن برند، نبود صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی، ارزش افزوده این محصول از استان خارج می شود.

علمی، بر لزوم برندسازی تولیدات دامی استان، به ویژه تولیدات خانوارهای عشایری تاکید و بیان کرد: با وجود اینکه محصولات تولیدی این قشر بسیار با کیفیت است و حتی در سایر استان ها طرفداران بسیاری دارد اما بی نام و نشان به فروش می رسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید