Iranian Agriculture News Agency

یک میلیون هکتار از عرصه‌های خراسان شمالی مستعد آبخیزداری است

یک میلیون هکتار از عرصه‌های آبخیز خراسان شمالی مستعد عملیات آبخیزداری است اما تاکنون این طرح‌ها تنها در ۱۲ درصد از این گستره اجرا شده که معادل ۳۳۶ هزار هکتار است.

یک میلیون هکتار از عرصه‌های خراسان شمالی مستعد آبخیزداری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، یک میلیون هکتار از عرصه‌های آبخیز خراسان شمالی مستعد عملیات آبخیزداری است اما تاکنون این طرح‌ها تنها در ۱۲ درصد از این گستره اجرا شده که معادل ۳۳۶ هزار هکتار است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: سهم سال گذشته آبخیزداری استان از منابع صندوق توسعه ملی ۱۹۰ میلیارد ریال بود که با آن عملیات آبخیزداری در ۲۴ حوضه آبخیز اجرا شد.

محمد فرامرز افزود: در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار به اجرای پروژه های آبخیزداری اختصاص یافت که از این رقم ۱۰۸ میلیارد ریال جذب شده است.

وی گفت: امسال با افزایش دریافت اعتبار از این صندوق ۱۰ میلیارد ریال به مطالعات آبخیزداری اختصاص یافته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالیگفت: با اعتبارات تخصیص یافته به این بخش امسال مطالعات آبخیزداری ۳۱ درصد و اجرای پروژه ها نیز ۱۱.۰۶ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: هم اکنون عملیات آبخیزداری در ۳۸ حوضه آبخیز و در مساحت ۳۶ هزار هکتار با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال اجراست.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از اجرای عملیات مکانیکی در ۸۱ هزار متر مکعب از اراضی منابع طبیعی استان خبر داد و افزود: عملیات بیولوژیکی نیز در راستای تقویت پوشش گیاهی استان در ۳ هزار و ۴۸۲ هکتار انجام شده است

وی از اجرای عملیات حفاظت و حمایت کمربندی حفاظتی سبز استان به طول ۳۴ کیلومتر نیز خبر داد و افزود: اعتبارات استانی آبخیزداری نیز در سال جاری ۱۳۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال است.

فرامرز افزود: علاوه بر اعتبارات صندوق توسعه ملی، امسال از محل سفر مقام معظم رهبری نیز پنج میلیارد ریال اعتبار به آبخیزداری استان اختصاص یافته است که همه این رقم دریافت و هزینه شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: با توجه به این که برای اجرای عملیات آبخیزداری از سال ۹۰ تا ۹۶، فقط ۸۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی و ۱۳۰ میلیارد ریال نیز از اعتبارات بین المللی هزینه شده است،  هم اکنون جهش خوبی در اعتبارات این بخش دیده می شود و می توان استان را در زمینه اجرای طرح های آبخیزداری به جایگاه قابل قبول رساند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید