Iranian Agriculture News Agency

ضرورت بیمه سرپرست خانوار کشاورزان در روستاهای خراسان شمالی

نشست هم اندیشی بهبود روش های انجام امور طرح نظام نوین ترویج و بیمه اجتماعی کشاورزان با حضور رییس، معاونین و مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی، مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی، نماینده سازمان تامین اجتماعی خراسان شمالی، مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها و مسئولین مراکز جهاد کشاورزی در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

ضرورت بیمه سرپرست خانوار کشاورزان در روستاهای خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، نشست هم اندیشی بهبود روش های انجام امور طرح نظام نوین ترویج و بیمه اجتماعی کشاورزان با حضور رییس، معاونین و مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی، مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی، نماینده سازمان تامین اجتماعی خراسان شمالی، مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها و مسئولین مراکز جهاد کشاورزی در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در این نشست گفت: ۷۳ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی استان بیمه هیچ صندوقی نیستند این در حالی است که میانگین شاخص کشوری ۲۵ درصد است.

علی بهنام فر افزود: هم اکنون افزون بر ۸۲ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالیت می کنند که ۸۰ درصد از این تعداد ساکن در روستا و مابقی غیرساکن هستند.

وی افزود: ۲۱ هزار و ۱۷۸ نفر از اهالی روستایی این استان زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستایی و عشایر هستند و همچنین یکهزار و ۱۵۴ نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.

بهنام فر تعداد کارگاه ها در بخش کشاورزی را ۶۹۲ کارگاه دانست و گفت: دو هزار و ۴۳۵ نفر در این کارگاه ها مشغول به فعالیت هستند.  

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از بهره برداران بخش کشاورزی استان کمتر از پنج هکتار زمین در اختیار دارند اظهار داشت: بیشتر زمین های کشاورزی خرد و حتی پراکنده است.

وی گفت: همچنین ۵۲ درصد نیروی بهره بردار این استان بالای ۵۰ سال هستند که این امر نیز در بحث بیمه های اجتماعی محدودیت است.

وی اظهار کرد: هم اکنون باید برنامه ریزی کنیم تا با آگاهی سازی و اطلاع رسانی بخش زیادی از بهره برداران بخش کشاورزی این استان را بیمه کنیم.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی نیز گفت: سال آینده اولین گروه از این صندوق در این استان بازنشسته خواهند شد و حقوق دریافت می کنند.

محمدرضا غلام زاده افزود: هم اکنون دو هزار و ۱۳ نفر مستمری بگیر این صندوق هستند که تاکنون ۲۶۰ میلیارد ریال به آنان مستمری پرداخت شده است، تاکنون تمامی حق بیمه ها به این صندوق ۲۸ میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه شرط لزوم داشتن کمتر از ۵۰ سال برای بیمه شده ها وجود دارد اظهار داشت: متاسفانه بخش زیادی از بهره برداران بیش از ۵۰ سال هستند که این امر مانع زیر پوشش رفتن آنان می شود.

وی افزود: در بیمه روستایی و عشایری هشت سطح درآمدی وجود دارد که بالاترین سطح درآمدی حق بیمه افراد ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال در سال است.

وی گفت: این صندوق تلاش دارد تا  ۱۰۰ درصد جامعه هدف در استان را زیر پوشش قرار دهد.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی افزود: در سال های گذشته شرط لزوم داشتن کمتر از ۵۰ سال برای بیمه شدگان برداشته شده بود که در مدت کوتاهی تعداد زیادی از بهره برداران بخش کشاورزی خود را بیمه کردند اما هم اکنون این شرایط وجود ندارد.

وی اظهار کرد: شرایط سنی عضویت در این بیمه هم اکنون داشتن ۱۸ تا ۵۰ سال است.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی افزود: این صندوق علاوه بر زیر پوشش بردن جمعیت روستایی و عشایری ساکن در روستاها و همچنین کشاورزان ساکن در شهرهای بزرگ، تفاهم نامه هایی با مرکز ملی فرش ایران و سازمان میراث فرهنگی بسته است تا افرادی که در تولید صنایع دستی فعالیت دارند و در شهرهای بزرگ سکونت دارند، فرصت عضویت در این صندوق را داشته باشند.

غلام زاده اظهار کرد: همچنین با اتحادیه زنبورداران نیز در این راستا تفاهم نامه بسته شده است.

وی افزود: علاوه بر اجرای این دو طرح با صندوق کار آفرینی امید استان نیز تفاهم نامه ای بسته شده است تا کسانی که تسهیلات خود اشتغالی می گیرند و بیمه نیستند زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند.

غلام زاده اظهار کرد: این صندوق برای زیر پوشش بردن جامعه هدف حتی افرادی که نتوانند حق بیمه خود را یکجا پرداخت کنند از آنان ۶ ماهه دریافت خواهد شد و در مناطق ضعیف تر کمک بیشتری می شود.

وی هدف امسال این صندوق را تمرکز بر بیمه کردن تمامی خانوار ها عنوان کرد و افزود: تلاش داریم دست کم سرپرست خانوار زیر پوشش بیمه قرار گیرد تا در زمان بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت، خانواده وی دچار مشکل اقتصادی نشود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید