Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور اعلام کرد:

قرص ژل رویال تولید می شود

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور خاطر نشان کرد: طی تعامل با صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور و یک شرکت دانش بنیان همچنین با بخش بهداشت و درمان کشور تولید قرص ژل رویال محقق شد که از طریق داروخانه ها به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

قرص ژل رویال تولید می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مجری طرح توسعه زنبورداری کشور صنعت زنبورداری را یک رقیب اقتصادی مهم در مقابل صنعت نفت خواند و گفت: سند راهبردی توسعه صنعت زنبورداری کشور تهیه است که تشکل‌های زنبورداری باید محور رونق بخشی به این صنعت باشند.

فرهاد مشیر غفاری، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در جلسه بررسی مشائل و مشکلات زنبورداران در خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه در وزارت جهاد کشاورزی امور زنبورداری در زیر مجموعه امور طیور قرار داشت، 11 ماه قبل در این وزارتخانه امور زنبورداری از امور طیور مستقل شد و امور زنبورداری در قالب دفتر توسعه زنبورداری کشور تعریف شد.

مشیرغفاری گفت: با این استقلال انجام شده سند راهبردی توسعه صنعت زنبورداری کشور تهیه و ریل گذاری برای حرکت در مسیر توسعه این صنعت انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: در سند تهیه شده هشت هدف اصلی، 43 برنامه راهبردی و 87 اقدام اجرایی تعریف شده اند که انجام بسیاری از این اقدامات اجرایی به دستگاه های خارج از وزارت جهاد کشاورزی مرتبط می شود و بخش دیگر آن نیز به وزارت جهاد کشاورزی باز می گردد.

وی همچنین افزود: در حال حاضر ساختار تشکیلات این بخش در حال انجام است.

مشیرغفاری در ادامه عنوان کرد: پس از این استقلال برای امور زنبورداری کشور چهار کارگروه تخصصی در زمینه هایی از جمله پیگیری اصلاح نژاد ملکه و زنبور عسل ایرانی، مبارزه با بیماری های زنبور عسل همچنین فروش، توسعه صادرات و تقویت ارتباطات بین المللی را تشکیل داده ایم که در این کارگروه ها با حضور متخصصان این صنعت و زنبورداران پیشرو، موضوعات، تبادل نظر و تصمیم‌گیری خواهند شد.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که 11 ماه گذشته دغدغه های زیادی از مشکلات این بخش پیگیری شده اند، اظهار کرد: مشکلات متعدد این بخش از عدم توجه به این صنعت حکایت دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش اعمال تحریم ها بر کشور و تدوین برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور خوشبختانه صنعت زنبورداری مورد توجه قرار گرفت که اهمیت به آن روز به روز در حال افزایش است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور افزود: در همین راستا، جشنواره ها و همایش ها بر پا شده اند و برند سازی برای این صنعت در دستور کار قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخن خود با تاکید بر این نکته که صنعت زنبورداری، صنعتی اقتصادی، صنعتی پر رونق، صنعتی با تنوع تولید در محصولات، صنعتی قابل اعتماد در زمینه اشتغالزایی پایدار و ارز آور است، بیان کرد: کشور ایران در منطقه خاورمیانه می تواند در توسعه این صنعت وارائه محصولات متنوع از آن به بازارهای هدف سرآمد شود.

وی گفت: تحقق این مهم منوط به مشارکت جدی اتحادیه های سراسری و استانی همچنین شرکت های تعاونی در صنعت زنبورداری کشور است تا بتوان با تکیه بر پای کار بودن این تشکل ها اهداف تدوین شده را اجرایی کرد.

مشیرغفاری بیان کرد: در همین راستا، اصلاح ساختار این تشکل های زنبورداری در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین با یادآوری این مطلب که در گذشته اگر اتحادیه ها و شرکت های تعاونی بخش زنبورداری به حل مشکلات این صنعت ورود جدی می کردند، در حال حاضر این صنعت با تعدد مشکلات مواجه نبود، اعلام کرد: حال انتظار است این تشکل ها پای کار آیند تا گام های مهمی برای حل مشکلات این صنعت برداشته شود.

وی فروش محصولات را یکی از دغدغه های مهم این صنعت در حال حاضر برشمرد و گفت: هنگامیکه میزان قابل توجهی از محصول عسل در یک استان گردشگر پذیر از گردشگران داخلی و خارجی روی دست زنبورداران می ماند و به فروش نمی رسد این وضعیت حکایت از آن دارد که اتحادیه و شرکت های تعاونی به درستی به وظایف تعریف شده خود عمل نکرده اند و این گره باید به دست این تشکل ها باز شود.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در ادامه به صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور اشاره کرد و گفت: 97 درصد از سرمایه این صندوق را دولت تامین کرده که فقط 48 درصد از این سرمایه گذاری به عنوان سهام دولت و مابقی سرمایه گذاری نیز به عنوان سهام تشکل های زنبورداری کشور نام گذاری شده است، حال تشکل ها با عضویت در این صندوق می توانند بر رونق بخشی به این صنعت از این ظرفیت آماده شده بهره برداری کنند.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که در زنبورستان ها علاوه بر تولید عسل، محصولات دیگری از جمله ژل رویال، گرده گل، موم، بره موم و زهر زنبور نیز تولید می شود که تمامی آنان برای اقتصاد دارای ارزش افزوده بالایی هستند و درآمد حاصل از آنها می تواند با درآمدزایی صنعت نفت رقابت کند، یادآور شد: در همین راستا، ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و پال کار بودن اتحادیه ها و شرکت های تعاونی زنبورداری کمک خواهد کرد تا کریدور صادراتی این محصولات را بر پایه اصول علمی اقتصادی برای صنعت زنبورداری کشور ایجاد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: به طور مثال در حال حاضر از زنبورستان ها زهر زنبور نیز می توان استخراج کرد که هر گرم آن 100 دلار قیمت دارد که در حال حاضر به کشور وارد می شود.

مشیرغفاری گفت: صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با همکاری وزارت تعاون و کار همچنین با موسسه دارویی رازی درصدد هستند که در زمینه استخراج زهر زنبور از زنبورستان های کشور اقدام کنند تا بجای ارز بری، ارزآوری برای کشور و بهره برداران ایجاد شود.

وی همچنین به وجود دو هزار و 400 گونه گیاهان دارویی در کشور که شناسایی شده اند، اشاره کرد و گفت: صنعت زنبورداری کشور از این ظرفیت غافل نیست.

وی افزود: درصدد برآمده ایم تا از این ظرفیت برای زنبورستان ها و تقویت در تنوع بخشی به عسل های تولیدی بهره برداری کنیم.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور خاطر نشان کرد: طی تعامل با صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور و یک شرکت دانش بنیان همچنین با بخش بهداشت و درمان کشور تولید قرص ژل رویال محقق شد که از طریق داروخانه ها به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

وی افزود: برای سایر محصولات زنبورستنان ها نیز اقدامات دانش بنیانی را انجام خواهیم داد.

وی درباره اصلاح نژاد ملکه و زنبور عسل در زنبورستان های کشور نیز اظهار کرد: در همین زمینه طرحی تهیه شده است که برای افزایش تولید عسل یکبار برای همیشه این اقدام انجام شود که در همین زمینه در یک پروسه تعریف شده اتحادیه ها را به پای کار خواهیم آورد

مشیرغفاری افزود: هویت گذاری کلونی های زنبور ستان ها از طریق نصب بارکد را در دستور کار قرار داده ایم که اینکار با همکاری اتحادیه ها و شرکت های تعاونی زنبورداری کشور باید انجام شود.

وی درباره دغدغه سمپاشی باغات و اثرگذاری آن بر روی زنبورهای عسل نیز بیان کرد: این دغدغه با معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده است که مقرر شد هماهنگی های لازم برای سمپاشی باغات میان امور باغبانی و امور زنبورداری جهاد کشاورزی در سطح کشور انجام شود.

وی درباره کوچ و استقرار زنبورستان ها در سطح کشور بیان کرد: عرصه منابع طبیعی دیگر کشش افزایش کلونی های زنبور عسل را ندارد بنابراین در این زمینه آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که نباید افزایش کندو داشته باشیم بلکه تولید در واحد سطح باید رشد پیدا کند.

در عین حال، مجری طرح توسعه زنبورداری کشور خاطر نشان کرد: برای کلونی های موجود در زنبورستان ها نیز گفت و گوهایی را با سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و امور جنگل ها و مراتع کشور انجام داده ایم تا برای کوچ و استقرار زنبورستان ها نقشه جی آی اس تهیه شود تا محل استقرارها زنبورستان ها مشخص شوند.

وی افزود: در این زمینه دو استان به این امر مبادرت کرده اند.

مشیرغفاری یادآور شد: تشکل ها پایه اصلی انجام این کار هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید