Iranian Agriculture News Agency

کشت کلزای پاییزه در خراسان شمالی ۲ برابر شد

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: چهار هزار و ۴۶ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی در پاییز امسال زیر کشت کلزا رفت که در مقایسه با مدت مشابه پارسال دو برابر شده است.

کشت کلزای پاییزه در خراسان شمالی ۲ برابر شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: چهار هزار و ۴۶ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی در پاییز امسال زیر کشت کلزا رفت که در مقایسه با مدت مشابه پارسال دو برابر شده است.

محمدنقی کاظمیان افزود: پیش بینی می شود از این سطح ۱۰ هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شود.

وی گفت: برنامه این سازمان برای کشت کلزا در اراضی این استان ۹ هزار هکتار است و تلاش می شود این میزان با کشت های بهاره در بهار سال آینده تحقق یابد.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جودر عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: همچنین رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه هم اکنون ۸۴ درصد تامین روغن در کشور وارداتی است گفت: طبق برنامه وزرات جهاد کشاورزی این برنامه باید در سال جاری به ۶۰ درصد برسد اما به علت کاهش بارندگی ها این امر محقق نشده است.

وی گفت: همچنین برنامه ریزی شد تا در اراضی این استان در پاییز ۶ هزار هکتار دانه روغنی کلزا کشت شود که کمبود بارش باران مانع این امر شد.

وی افزود: تلاش می شود تا در شهرستان های مانه و سملقان،  راز و جرگلان و اسفراین در فصل بهار بخشی زیادی از اراضی این مناطق به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یابد.

کاظمیان گفت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد.  

وی افزود: در کنار دانه روغنی کلزا سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در این استان کشت می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید