Iranian Agriculture News Agency

پیازکاران خراسان شمالی براساس ذائقه مردم هند محصول تولید می‌کنند

معاون مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پیازکاران استان از سال آینده براساس ذائقه مردم کشور هند محصول تولید می کنند زیراکه پیازهای این خطه هم اکنون به علت زرد و شیرین بودن مورد پسند هندی‌ها نیست.

پیازکاران خراسان شمالی براساس ذائقه مردم هند محصول تولید می‌کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، معاون مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پیازکاران استان از سال آینده براساس ذائقه مردم کشور هند محصول تولید می کنند زیراکه پیازهای این خطه هم اکنون به علت زرد و شیرین بودن مورد پسند هندی‌ها نیست.

محمد عفتی در میز تخصصی صادرات پیاز، گوجه فرنگی و زعفران اظهار کرد: به منظور صادرات پیاز تفاهم نامه هایی با آستان قدس برای صادرات این محصول به کشور هندوستان منعقد شد اما، پیاز استان که از رقم زرگان است مورد استقبال این کشور قرار نگرفت.

وی اظهار کرد: ۸۵ درصد تولید پیاز استان زرگان است و این پیاز تند نیست و با ذائقه مردم هندوستان همخوانی ندارد.

معاون مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: برنامه ریزی شده است تا در سال آینده پنج هزار هکتار از کشتزارهای این استان به کشت پیاز قرمز اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه انباشت تولیدات استان را باید به خارج از کشور صادر کنیم افزود: غالب محصولات صادراتی استان سیب زمینی، پیاز و سیب درختی است.

عفتی به بازگشایی بازار کشورهای اوراسیا از پنجم آبان امسال  اشاره کرد و تاکید داشت: بایستی هدف گذاری بیشتر به سمت بازارهای این کشور صورت گیرد.

وی افزود: درخواست صادرکننده های استان این است که از ظرفیت کشتیرانی امیرآباد به سمت کشور قزاقستان یا مرز زمینی ازبکستان از مشهد یا بجنورد برای امر صادرات به صورت اتوبوسنی بهره ببریم.

عفتی به صادرات ۳۰۰ تن زعفران از کشور به بازارهای هدف اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین باز خرید حمایتی زعفران را در استان انجام دادیم و درصدد راه اندازی یک مرکزخرید در شهرستان فاروج هستیم.

وی از راه اندازی یک آزمایشگاه برای زعفران در استان برای سال آینده خبر داد و گفت: بحث های صادراتی زعفران در حال پیگیری و انجام است.

عفتی در رابطه با محصول گوجه فرنگی مشکل کشاورزان را تسهیلات سرمایه در گردش دانست و اظهار داشت: باید منابع تسهیلات ارازن قیمت برای کشاورزی تامین کنیم تا دغدغه آنان کمتر شود.

وی بر الزام بازگشایی مرز پروسه سو از استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان تاکید کرد و گفت: با بازگشایی این مرز ظرفیت بسیار خوب برای صادرات استان انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید