Iranian Agriculture News Agency

رتبه سیزدهم خراسان شمالی در تولید پسته

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان رتبه سیزدهم سطح و تولید پسته را در کشور به خود اختصاص داده است.

 رتبه سیزدهم خراسان شمالی در  تولید پسته

به گزارش ایانا در استان خراسان شمالی، رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان رتبه  سیزدهم سطح و تولید پسته را در کشور به خود اختصاص داده است.

عبداله یوسفی گفت: روند توسعه باغات پسته این استان در سال های اخیر افزایش یافته است بطوریکه از سال 84 و از سطح 378 هکتار تاکنون سطح باغات پسته در استان  به سطح 3420  هکتار رسیده است که تقریبا  10 برابر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه توسعه باغات پسته از سیاست‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی در راستای تغییر الگوی کشت در این استان است از حمایت های ویژه برای توسعه کشت این محصول خبر داد.

یوسفی گفت: اجرای طرح اصلاح و بهسازی باغات پسته، برگزاری کارگاه های آموزشی برای بهره برداران، توسعه واحدهای فرآوری پسته و اعطای تسهیلات کم بهره برای این مهم، ایجاد باغات الگویی پسته، حمایت از تولید نهال استاندارد و توسعه نهالستان های شناسنامه دار پسته و  همچنین حمایت از توسعه آبیاری تحت فشار در باغات پسته از جمله برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان برای تسریع در توسعه باغات پسته است.

وی درخصوص اهمیت کشت و احداث باغات پسته نیز گفت: پسته از جمله محصولات  طلایه‌دار موفقیت بخش کشاورزی استان است که بر اساس آمار رسمی و تایید شده وزارت در سال 1397 ، 3420  هکتار از باغات استان به کشت پسته اختصاص داشته که این میزان معادل 8 درصد از مجموع مساحت باغات استان را شامل می شود.

یوسفی با اشاره به این که از این مساحت   1355  هکتار آن را باغات بارده پسته تشکیل می‌دهد عنوان کرد: امسال از این سطح  1740 تن پسته خشک تولید شده است.

وی ارقام پسته استان شامل کله قوچی (بیشترین)، فندقی، احمد آقایی، اکبری، سفید بادامی و عباسعلی و اوحدی، ذکر کرد که سازگار با شرایط آب و هوایی استان می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ارزش 1566 میلیارد ریالی پسته تولیدی امسال در استان بیان کرد: این میزان درآمد بهره اقتصادی بخش قابل توجهی از درآمدهای خالص بخش کشاورزی استان را شامل می گردد، برآوردها نشان می‌دهد که تولید پسته و  زعفران را در مقایسه با سایر بخش ها به نسبت منابع مصرفی، می توان بعنوان یکی از شاخص‌های مهم بهره وری محصولات کشاورزی استان بکاربرد.

وی خاطرنشان کرد: پسته کاری سرمایه گذاری بلند مدت است و بر این اساس لازم است بهره برداران با آگاهی دقیق از نیازهای اکولوژیکی، داده‌های اقلیمی منطقه (نظیر دما، رطوبت در زمان گرده افشانی، ارتفاع از سطح دریا و..)، شرایط فیزیکی وشیمیایی خاک و آب وتوجیهات فنی و اقتصادی اقدام به احداث باغ نمایند تا از هرگونه ریسک جلوگیری شود.

یوسفی‏، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: علاوه بر ویژگی های منحصر به فرد پسته به ویژه پسته صفی آباد از نظر کیفیت و میزان تولید این محصول در هر هکتار، انطباق کشت این محصول با شرایط آب و هوایی، دانش بومی ارزشمند باغداران استان و نیز اهمیت پسته از نظر مقاومت های محیطی سبب شده است که این کشت به عنوان کشتی موفق با مزیت نسبی در الگوی کشت منطقه از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

وی درخصوص فرآوری  این محصول نیز گفت: در حال حاضر دو واحد فرآوری پسته با ظرفیت فرآوری سالانه 500 تن در شهرستان جاجرم (در سنخواست و امیر آباد) مشغول به فعالیت است و یک واحد غیر فعال هم در صفی آباد اسفراین (منگلی) است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید