Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

۲۰۸ تن پیله‌ ابریشم در خراسان شمالی تولید شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال 208 تن پیله تر ابریشم در خراسان شمالی تولید شد که بیشترین آن مربوط به شهرستان راز و جرگلان است. از این میزان ۳۳ تن ابریشم تولید شده است.

۲۰۸ تن پیله‌ ابریشم در خراسان شمالی تولید شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد محمدزاده اظهار کرد: امسال چهار هزار و ۶۰ جعبه نوغان بین نوغانداران این استان توزیع شده بود.

محمدزاده تعداد بهره برداران نوغان داری را چهار هزار نفر عنوان کرد و افزود: از هر جعبه ۴۲ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود که از این نظر در کشور رتبه اول را داریم.

وی افزود: برای نخستین بار نیز امسال پرورش پاییزه پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی با توزیع ۲۵ جعبه نوغان در پنج شهرستان این استان انجام شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این طرح آزمایشی با همکاری مرکز نوغانداری کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان‌های مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، شیروان و بجنورد به اجرا درآمده است.

محمدزاده افزود: در این طرح ویژگی‌های تولیدی از جمله کیفیت و کمیت پیله های تولیدی و توجیه اقتصادی طرح بررسی شده و از دیگر سو با توجه به کاهش امور کشاورزی در این فصل، خانواده های روستایی قبل از آغاز فصل سرما و ریزش برگ های درختان توت، می توانند یک‌دوره پرورش نوغان را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در خراسان شمالی میانگین تولید پیله تر از هر جعبه نوغان ۴۲ کیلوگرم است، گفت: در برخی نقاط استان تا ۶۲ کیلوگرم پیله تر نیز از هر جعبه نوغان برداشت شده است.

محمدزاده افزود: امسال برای حمایت از نوغانداران ۵۷ هزار اصله نهال توت اصلاح شده رایگان بین آنان توزیع شد و ۵۰ هزار اصله نهال نیز در اسفندماه امسال توزیع خواهد شد.

وی یکی از مشکلات این بخش را نبود نهالستان توت بیان کرد و گفت: تولید پیله تر به شکل سنتی نیز یکی دیگر از مشکلات فعالان این بخش است.

به گزارش ایانا، خراسان شمالی از نظر تولید پیله ابریشم رتبه چهارم و از نظر میانگین تولید به ازای هر جعبه تخم نوغان رتبه نخست کشور را دارد. در حال حاضر، چهار هزار و ۱۶۶ خانوار در خراسان شمالی در کار پرورش کرم ابریشم مشغول هستند و عمده نوغانداران این استان در شهرستان های رازوجرگلان، مانه و سملقان و بجنورد فعالیت می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید