Iranian Agriculture News Agency

نخستین رویداد شتاب(استارت آپ) انگور و فراورده های آن در خراسان شمالی برگزار شد

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در آیین افتتاحیه این رویداد شتاب گفت: براساس آمارهای موجود، میانگین عملکرد تاکستان‌های دیم استان ۷.۵ تن در هکتار است و این در حالی است که میانگین عملکرد انگور دیم در کشور به چهار تن هم نمی‌رسد.

نخستین رویداد شتاب(استارت آپ) انگور و فراورده های آن در خراسان شمالی برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، دکترعبداله یوسفی افزود: سطح زیر کشت انگور در استان ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این میزان ۱۸۵ هزار تن محصول از نوع کلاهداری، کشمشی، عسگری، صاحبی و لعل برداشت می شود.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد تولیدات باغی این استان مربوط به محصول انگور است گفت: ۴۵ درصد سطح زیر کشت باغ ها هم مربوط به تاکستان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه از نظر تولید محصول در تاکستان‌ها رتبه هفت کشور را داریم گفت: هم اکنون در این استان بیش از ۱۰ رقم انگور تولید می شود که محققان و باغ داران در حال افزایش رقم سازگار با شرایط آب و هوایی این خطه هستند.

دکتریوسفی اظهار داشت: بخشی از اقتصاد استان مربوط به حوزه تاکستان‌ها است که در این راستا باید بیشتر تلاش کنیم تا با روشهای علمی و فناوری اقتصاد معیشتی و سنتی را رشد دهیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: ۲۴ فراورده از محصول انگور به دست می آید که شرکت های دانش بنیان باید با ایده های علمی و دانش به این حوزه بیشتر بپردازند.

وی اظهار داشت: تاکنون طرح فراز در سطح ۵۰ هکتار از تاکستان های این استان ایجاد شده است و از ایده پردازان می خواهیم تا ایده های ارزان، قابل اجرا و پرکاربرد و با دوام را در این خصوص ارائه دهند.

وی گفت: در اجرای طرح فراز تولید محصول انگور در واحد سطح به دلیل افزایش نفوذ آفتاب در تاج، افزایش گل انگیزی در جوانه های ابتدایی، کاهش شیوع آفات و بیماری ها افزایش می یابد.

 

وی در بخش دیگری  از سخنانش بر صادرات محصول انگور و فراورده های آن تاکید کرد و افزود: هم اکنون در این زمینه پیگیر هستیم.

نخستین رویداد شتاب (استارت اپ) انگور و فراورده های آن در خراسان شمالی که امروز آغاز شده تا فردا در بجنورد ادامه دارد و ۶۰ ایده توسط محققان دانشگاهی، پژوهشگران، ایده‌پردازان جوان،  دانشجو و تاکداران عمده به دبیرخانه رویداد کشوری استارتاپ انگور در این استان ارسال شده است.

در پایان این رویداد پنج ایده به عنوان ایده برتر معرفی خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید