Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد:

کشاورزان و باغداران خراسان شمالی اقدامات لازم برای پیشگیری از سرمازدگی را انجام دهند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه به نیمه فصل پاییز نزدیک می شویم و روند کاهش دمای هوا ادامه دارد، کشاورزان و باغداران اقدامات لازم برای پیشگیری از سرمازدگی را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، دکتر محمد جواد تشکری گفت: نخستین اقدامی که کشاورزان باید انجام دهند جمع آوری محصولات خود بویژه ذرت علوفه ای،گوجه فرنگی و سایر سبزیجات و صیفی جات است.

وی افزود: با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی عملیات کشت گندم و جو را سریعا به اتمام برسانند.

تشکری در خصوص انجام اقدامات لازم در حوزه باغبانی برای جلوگیری از سرمازدگی نیزگفت: تغذیه گیاه با استفاده از کودهای پتاسیم برای تقویت گیاه در مقابل سرمازدگی بسیار موثر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین به هرس زمستانه و پاییزه اشاره کرد و گفت:توصیه می شود که هرس به انتهای فصل زمستان منتقل شود و باغداران در پاییز و زمستان هرسی انجام ندهند.

دکتر تشکری تاکید کرد: باغداران باید مسائل بهزراعی و بهداشت کف باغ را نیز رعایت کنند بخصوص در باغاتی که تازه احداث شدند، و در باغات هلو نیزکه نهال های یکساله تنه نازکتری دارند با انجام پوششهای حفاظتی و رنگ زدن تنه درختان با لاتکس از ترک خوردگی تنه درخت در فصل زمستان جلوگیری کنند.

وی افزود: یکی دیگر از نکاتی که باغداران باید به آن توجه کنند این است که آبیاری باغات را به موقع قطع کنند خصوصا در باغات گردو(بویژه گردوهای پیوندی و گردوهایی که خارجی هستند) که مقدار آب در بافت درخت زیاد است، تا درخت فرصت پیدا کند خودش را برای زمستان آماده کند و شاهد سرمازدگی در باغات نباشیم.

 تشکری خاطر نشان کرد: کشاورزان و باغداران عزیر اقدامات لازم پیشگیری از سرمازدگی را از هم اکنون انجام دهندتا شاهد کمترین خسارت به مزارع و باغات در سطح استان باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید