Iranian Agriculture News Agency

تولید بیش از 208 تن پیله تر ابریشم در خراسان شمالی

سرپرست مدیریت امور طیور ، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال208 تن پیله تر ابریشم در استان تولید شده است.

تولید بیش از 208 تن پیله تر ابریشم در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مهدی شکاری با بیان اینکه جهت تولید این میزان پیله از 4960 جعبه تخم نوغان توزیع شده میان متقاضیان استان برداشت شده افزود: به طور میانگین 42 کیلوگرم پیله تر از هر جعبه برداشت شده است.

وی اظهار داشت:  نوغانداران استان پیله های ابریشم خود را کیلویی حدود  950000-780000 ریال به بازار عرضه کردند.

به گفته سرپرست مدیریت امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم  تعداد جعبه های  تخم نوغان توزیع شده  در سال جاری 4960 جعبه می باشد که نسبت به سال قبل(2860 جعبه)73 درصد رشد داشته است ضمنا تولید استان نسبت به سال قبل(107تن) 94%افزایش داشته است.

شکاری برنامه ریزی  و حمایت سازمان جهاد کشاورزی، تکمیل زنجیره تولید ابریشم ،مناسب بودن شرایط محیطی ،توزیع تخم نوغان با کیفیت ،تلاش وهمت نوغانداران وبه کارگیری توصیه های کارشناسی و برگزاری کلاس های آموزشی را عامل ارتقای عملکرد ذکر نمود.

این مقام مسئول افزود: توزیع   570000(پنجاه و هفت هزار)اصله نهال توت اصلاح شده بصورت رایگان میان نوغانداران از جمله اقدامات انجام شده برای حمایت از این تولید کنندگان طی امسال بوده است.

وی استان خراسان شمالی را جزء استان های ممتاز کشور و مستعد جهت نوغانداری برشمرد و گفت: خراسان شمالی در سال  97 از نظر تولید پیله رتبه چهارم و از نظرمیانگین تولید به ازای هر جعبه رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

 شکاری کیفیت پیله های تولید شده دراین استان را از بهترین پیله های تولید شده در کشور دانست و تصریح کرد: برنامه توسعه نوغانداری استان در راستای طرح های اقتصاد مقاومتی وبا هدف افزایش درآمد روستائیان وایجاد اشتغال برای جوانان تنظیم شده و این طرح با همکاری ونظر مساعد مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، استانداری، سازمان برنامه و بودجه وفرمانداری شهرستان های استان  از سال 95 شروع شده که با تحقق این برنامه شاهد رونق اقتصادی  وتحولات چشمگیری در این بخش خواهیم بود.

در حال حاضر بیش از 4166 خانوار در امر پرورش کرم ابریشم  مشغول بوده که عمده نوغانداران خراسان شمالی در شهرستان راز و جرگلان , مانه و سملقان و بجنورد فعالیت دارند. روش تولید در این استان عمدتاً به صورت سنتی و در کنار سایر فعالیت های کشاورزی می باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید