Iranian Agriculture News Agency

لزوم تکثیر تخم بچه ماهی اصلاح شده برای قطع وابستگی

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه برای پرورش ماهی در مزارع باید تخم بچه ماهی اصلاح شده، تامین شود، گفت: مرکز تحقیقات شیلات کشور باید نسبت به انجام مطالعات در زمینه تولید و تکثیر تخم های بچه ماهی اصلاح شده، ورود کند تا بتوان در زمینه ایجاد مزارع آبزی پروری با سیستم مدار بسته اقدام کرد.

لزوم تکثیر تخم بچه ماهی اصلاح شده برای قطع وابستگی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، جوادشریفی مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: در خراسان شمالی 94 مزرعه تولید ماهی سردآبی همچنین دو مزرعه تولید ماهی گرم آبی و حدود 88 استخر ذخیره آب برای تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.

وی گفت: در مزارع سردآبی ماهی قزل آلای رنگین کمان و در مزارع و استخرهای ذخیره آب تولید ماهیان گرم آبی نیز ماهیان کپور، آمور، فیت فاک و بیگ هد پرورش پیدا می کنند.

وی عنوان کرد: در مزارع سردآبی استان سالانه در حدود یک هزار و 400 تن ماهی و در مزارع و استخرهای ذخیره آب برای تولید ماهیان گرم آبی نیز سالانه در حدود 350 تا 400 تن ماهی تولید می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین مزارع سردآبی استان در شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین و فاروج و بیشترین مزارع و استخرهای ذخیره آب برای تولید ماهیان گرم آبی نیز در شهرستان مانه و سملقان مستقر و فعال هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در استان طی چند سال اخیر چهار مزرعه ماهی غیر فعال شدند، گفت: تلاش ها بر این است که دوباره فعال شوند.

شریفی همچنین یادآور شد: در استان چهار مزرعه تولید ماهیان زینتی نیز فعال هستند که در شهرستان های بجنورد و اسفراین مستقر هستند.

وی افزود: ظرفیت تولید این مزارع سالانه بیش از 700 هزار قطعه است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره مشکلات این تولیدکنندگان در استان اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت، افزایش تقاضا برای مصرف ماهی، در عین حال کاهش بارندگی ها در سطح کشور چاره ای جز این نیست که مزارع آبزی پروری به سیستم مداربسته تجهیز شوند.

با این وجود، وی گفت: برای پرورش ماهی در این سیستم باید تخم بچه ماهی اصلاح شده، سریع الرشد، تهیه و خوراک ماهی با حداقل آلودگی و خصوصیت رشد حداکثری تامین شوند.

وی بیان کرد: مرکز تحقیقات شیلات کشور باید نسبت به انجام مطالعات در زمینه تولید و تکثیر تخم های بچه ماهی برای پرورش در مزارع ورود کند تا وابستگی به واردات تخم های بچه ماهی در کشور قطع شود و بتوان در زمینه ایجاد مزارع آبزی پروری با سیستم مدار بسته اقدام کرد.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به اینکه تحقق این برنامه زمان بر است، فعلا می توان آبزی پروران را به تکمیل و به روزرسانی مکانیزاسیون مزارع خود هدایت و تشویق کرد.

وی افزود: آبزی پروران در این شرایط کم بارشی ها فعلا چاره ای به جز این اقدام را ندارند.

افزون بر این، مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواستار شد: اختصاص یارانه به خوراک ماهی برای آبزی پروران به منظور کاهش هزینه تولید را مد نظر قرار دهند که این مطالبه به وزارت جهاد کشاورزی انعکاس یافته است.

در عین حال، وی بر اهمیت پرورش ماهیانی دیگر از گونه هایی که با شرایط کم بارشی ها سازگارتر هستند نیز تاکید کرد و گفت: ماهی تیلاپیا از جمله ماهیان گرم آبی است که تراکم پذیری بالا، تکثیر و تولید بالا دارد همچنین به شوری و دمای بالا نیز مقاوم است.

شریفی افزود: این ماهی به حداقل تعویض آب نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این گونه ماهی در استان های خراسان رضوی، سمنان و قم در مزارع آبزی پروری پرورش پیدا می کند و این در حالی است که در خراسان شمالی، اداره کل محیط زیست استان با انجام آن مخالفت کرده است.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به اینکه این ماهی مهاجم و رقیب دیگر ماهیان است، این اداره کل با تکثیر و پرورش آن مخالفت می کند.

وی گفت: با این وجود، پیگیری ها درباره متقاعد کردن این اداره کل برای پرورش آن در شهرستان های گرمه، جاجرم، اسفراین و فاروج که به منابع رودخانه ای متصل نیستند در حال انجام است تا سرانجام بتوان این گونه ماهی را در استخرهای ذخیره آب این شهرستان پرورش داد.

افزون بر این، مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر لزوم پرورش ماهی خاویاری که گونه ای گرم آبی است در استان خراسان شمالی نیز تاکید کرد.

وی با بیان اینکه این ماهی در شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی پرورش پیدا می کند، گفت: در خراسان شمالی نیز می توان در شهرستان های گرمه، جاجرم، اسفراین و مانه و سملقان که قابلیت پرورش این ماهی را دارند، پرورش داد که صرفه اقتصادی بسیار بالا دارد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برای پرورش آن نیازی به تامین آب زیاد نیست.

شریفی تصریح کرد: پرورش این گونه ماهی را باید در استان ترویج داد تا بتوان شرایط موجود صنعت آبزی پروری در این شرایط کم بارشی را حفظ کرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید