Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی: عشایر خراسان شمالی از کوچ زودهنگام پرهیز کنند

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: مراتع مناطق ییلاقی استان هنوز آمادگی برای حضور دام عشایر را ندارد از این رو به عشایر توصیه می شود تا از کوچ بهاره زودهنگام خودداری کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی: عشایر خراسان شمالی از کوچ زودهنگام پرهیز کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: با توجه به شرایط جوی و بارندگی ها اوایل سال جاری، مراتع در مناطق قشلاقی شرایط خوبی دارد از این رو انتظار می رود عشایر در این مناطق بمانند و دست کم تا پایان فروردین ماه کوچ به ییلاق ها نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مراتع مناطق ییلاقی استان هنوز آمادگی حضور و چرای دام را ندارد و حضور زودهنگام دام در این مناطق سبب خسارت به مراتع می شود افزود: کوچ عشایر استان از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی از اواخر فروردین آغاز می شود البته این امر به شرایط اقلیمی و وضعیت مراتع بستگی دارد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در این استان چهار هزار و ۵۰۰ خانوار از عشایر کوچ می کنند و ییلاق را عمدتا در مناطق گرمسیری استان از جمله راز و جرگلان، مانه و سملقان، جاجرم و میاندشت اسفراین مستقر می شوند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه به عشایر توصیه می شود کوچ را به صورت سنتی انجام دهند افزود: در ۲ سال قبل، رویکرد ما این بود که به علت شرایط شیوع کرونا کوچ به صورت خودرویی انجام شود اما امسال با توجه به اینکه واکسیناسیون علیه این بیماری انجام شده و شرایط بهتر است، عشایر به صورت خودرویی کوچ نکنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: کوچ سنتی این فرصت را فراهم می کند که عشایر در مسیر، از مراتع میان بند استفاده کنند و  فرصت رویش در مراتع ییلاقی ایجاد شود.

عشایر خراسان شمالی‌ ۷۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر خراسان شمالی ۲۵ درصد گوشت استان و هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند. 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید