Iranian Agriculture News Agency

سه هزار هکتار از باغ‌های خراسان شمالی اصلاح و نوسازی شد

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سه هزار هکتار از باغ‌های استان به منظور جلوگیری از خسارت تنش‌های خشکسالی، کم آبی و افزایش بهره‌وری اصلاح و نوسازی شد.

سه هزار هکتار از باغ‌های خراسان شمالی اصلاح و نوسازی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد عفتی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی استان، تغییرات آب و هوایی، تاثیر تنش های خشکسالی، گرما و یخبندان، چالش های کم آبی و نبود باران های موثر و به موقع و سایر مسایل نیاز است که باغ های این استان نوسازی و اصلاح شود.

وی افزود: بیشتر باغ های استان بر پایه بذری ایجاد شده اند که بعد از سال ها باردهی اقتصادی خود را به نوعی از دست داده اند که هم اینک مهم ترین راهکار علمی و فنی در راستای اقتصادی کردن حوزه باغبانی اصلاح و نوسازی باغ ها به روش سرشاخه کاری است.

عفتی گفت: در سرشاخه کاری تاج درخت با ارقام اقتصادی، امید بخش (دیر گل) و تجاری به تنه درخت اصلی پیوند زده خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارقام تجاری انواع میوه ها در آزمایش خود را در برابر خشکسالی، تنش کم آبی بیماری ها و آفات و بیماری ها مقاوم هستند افزود: در استان خراسان شمالی هرساله  بهار زودرس باعث گل دهی برخی از درختان می شود که سرمای دیررس زمستانه آن را می خشکاند، هم اینک باید از ارقامی استفاده کنیم که دیر گل هستند و از این سرما فرار خواهند کرد.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: محصولی که بازار پسند و به موقع عرضه شود سود اقتصادی از ان به دست می آید.

عفتی افزود: در سال های اخیر در باغ های انگور، پسته و گردو به روش سرشاخه کاری اصلاح و نوسازی خواهند شد که برنامه ریزی شده است باغ های سیب استان نیز نوسازی شوند.

وی اظهار داشت: کارشناسان باید هر روزه یافته های جدید علمی در خصوص اصلاح باغ ها و درآمد زایی را به کشاورزان انتقال دهند چرا که در سال های اخیر به علت خشکسالی و حوادث خسارت های زیادی دیده اند.

عفتی با بیان اینکه برنامه ریزی شده است که در سال آینده نیز بیش از سه هزار هکتار از باغ های استان اصلاح و نوسازی شود افزود: از کشاورزان می خواهیم در ایجاد باغ های جدید نیز از نهال های سالم و استاندارد که دارای شناسه هستند استفاده کنند.

وی بر تنوع ارقام انواع میوه ها نیز تاکید کرد و گفت: از باغداران می خواهیم که از رقم های متنوع استفاده کنند تا در تمام فصول سال میوه برای عرضه داشته باشند و در صورت بروز مشکل در گونه ای خسارت هنگفتی نبینند.

وی اظهار داشت: برنامه اصلاح و نوسازی باغ های میوه با اهداف بهبود کمی و کیفی تولیدات باغی رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم و ایجاد اشتغال انجام می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید