Iranian Agriculture News Agency

تحویل بیش از ۱۷۷ هزار تن خوراک دام دولتی به دامداران خراسان شمالی

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طی 11 ماهه امسال 177 هزار و 924 تن خوراک دام به صورت کنسانتره و نهاده خام، میان تمامی واحدهای دامی استان توزیع شد که 137 هزار و 334 تن از آن به صورت کنسانتره و 40 هزار و 590 تن آن به صورت نهاده خام با قیمت دولتی به دامداران اختصاص یافت.

تحویل بیش از ۱۷۷ هزار تن خوراک دام دولتی به دامداران خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مهدی شکاری مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: در حال حاضر، در خراسان شمالی تعداد دو میلیون و 319 هزار و 767 راس دام سبک ( شامل یک میلیون و 998 هزار و 74 راس گوسفند و بز و 321 هزار و 693 راس نیز بز و بزغاله نگهداری و پرورش داده می شوند.

وی گفت: در حال حاضر همچنین 80 هزار و 193 راس گاو و گوساله شامل 12 هزار و 178 راس دام سنگین اصیل، 56 هزار و 701 راس دام سنگین دو رگ و 11 هزار و 314 راس دام سنگین بومی نگهداری و پرورش داده می شوند.

وی افزود: در حال حاضر در استان دو هزار و 565 نفر شتر نیز نگهداری می شوند.

شکاری عنوان کرد: طی 11 ماهه سال جاری 105 هزار و 830 تن شیر و 16 هزار و 860 تن گوشت قرمز در استان تولید شده اند.

وی در ادامه درباره وضعیت پرورش و نگهداری این دام ها نیز بیان کرد: از جمعیت دام سبک اشاره شده فقط 60 هزار و 767 راس از آنها در واحدهای دامی صنعتی پرورش و نگهداری می شوند و 97 درصد دیگر از این دام های سبک در واحدهای روستایی و عشایری پرورش داده می شوند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: از جمعیت دام سنگین ( گاو و گوساله) اشاره شده نیز فقط 10 هزار و 994 راس از آنها در گاوداری های صنعتی پرورش و نگهداری می شوند و مابقی دام های سنگین در واحدهای سنتی پرورش داده می شوند.

وی درباره تامین خوراک دام آنها نیز اظهار کرد: طی دو سال اخیر، استان تحت تاثیر کم بارشی های شدید و کاهش قابل توجه پوشش گیاهی در مراتع قرار گرفت، بنابراین این علل موجب شدند که نیاز واحدهای دامی استان به تامین خوراک دام در مقایسه با سال های 97 و قبل تر از آن بیشتر شود.

شکاری گفت: طی 11 ماهه امسال نیاز خوراک دام استان به 385 هزار و 286 تن رسید و این در حالی است که در شرایط عادی خوراک مورد نیاز دام استان کمتر از این بوده است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه تورم، قیمت خوراک دام در بازار آزاد را نیز بسیار افزایش داد، عنوان کرد: تمامی علل یاد شده موجب شدند تا تقاضای تامین خوراک دام با قیمت دولتی بیشتر شود.

شکاری خاطرنشان کرد: قیمت خوراک دام با نرخ دولتی افزایش زیادی نداشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید