Iranian Agriculture News Agency

سطح گلخانه‌های خراسان شمالی ۱۵ درصد افزایش یافت

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۷۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی استان به گلخانه‌ تبدیل شد که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش دارد.

سطح گلخانه‌های خراسان شمالی ۱۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، محمد محمد زاده سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: هم اینک ۳۳۹ واحد تولیدی گلخانه بزرگ مقیاس، متوسط و کوچک در سطح استان وجود دارد که از این سطح سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار تن انواع محصول در فصل و خارج از فصل تولید می شود.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه ای بهترین جایگزین کشت در فضاهای باز است افزود: کشاورزان نیز در سال های گذشته متوجه این امر شدند که برای رهایی از مشکلات خشکسالی، کم آبی، فرار از سرما و افزایش تولید به سمت ایجاد گلخانه ها رفته اند.

محمد زاده اظهار داشت: کاهش هزینه های تولید، ایجاد اشتغال کنترل محصول از نظر آفات و بیماری ها از دیگر مزایای ایجاد گلخانه ها است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده است تا در سال‌اینده ۲۰ هکتار گلخانه به فضاهای گلخانه ای استان افزوده شود اظهار داشت: تاکنون مکان یابی و مجوزهای لازم بریا ایجاد ۱۰ هکتار نیز صادر شده است.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی کمبود نقدینگی گلخانه داران از مشکلات فعالان در این حوزه دانست و گفت: با توجه به اعتبارات شناور از بند الف تبصره ۱۸ حدود ۵۵ میلیارد تومان طرح به بانک ها معرفی کرده ایم تا بهره برداران این فضاها را در استان ایجاد کنند.

وی بر استفاده از تجربیات گلخانه داران پیش رو تاکید کرد و اظهار داشت: دانش و مهارت این افراد به دیگر کشاورزان انتقال داده می شود.

محمد زاده با بیان اینکه به ازای هر نیم هکتار فضای گلخانه ای برای حدود ۱۰ نفر شغل مستقیم ایجاد می شود اظهار داشت: کشاورزی در فضای باز درجه مکانیزاسیون افزایش یافته است اما در گلخانه ای نیروی انسانی بیشتر به کار گرفته می شود.

وی با بیان اینکه گلخانه ها فضاهای کنترل شده ای هستند اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی هم اینک چاره ای جز به سمت فعالیت در فضاهای کنترل شده نیز نداریم و ایجاد گلخانه ها می توانند در شرایط کم آبی، سرما و خشکی به تولید کمک کنند.

وی با بیان اینکه هم اینک کشاورزان برای کشت و کار امید خود را بعضا از دست داده اند افزود: ایجاد گلخانه می تواند امید را به آنان برگرداند چرا که محیط بسته قابل کنترل است و آن را از ریسک پذری خارج می کند و به حداقل می رساند.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اهمیت کشت گلخانه ای و کاهش آب مصرفی گفت: میزان مصرف آب در تولید گلخانه ای ۹۰ درصد راندمان دارد که به شدت مصرف آب را کاهش داده و نسبت به دیگر انواع کشت به ۱۰ درصد آب نیاز دارد.

وی با بیان اینکه میزان عملکرد تولید محصولات گلخانه ای نیز ۱۰ برابر کشت در فضای باز است، افزود: از سویی تولیدات گلخانه ای مورد پسند بازارهای صادراتی است و بر این اساس کاملا تخصصی است، هم اینک برخی از محصولات استان به روسیه صادر می شود.

وی افزایش بهره وری منابع و عوامل تولید کشاورزی به ویژه آب، افزایش کمی و کیفی تولیدات گلخانه ای، افزایش صادرات محصولات گلخانه ای و ایجاد اشتغال پایدار را دیگر اهداف گسترش گلخانه ها عنوان کرد.

محمدزاده بر تنوع بخشی در کشت گلخانه ای تاکید کرد و افزود: انواع صیفی و سبزی، گیاهان خوراکی و دارویی، انواع گیاهان زینتی و انواع نشاء ها در گلخانه های این استان تولید می شود.

وی گفت: به دلیل اینکه گلخانه ها واحدهای ثابتی هستند و میزان دما، رطوبت و سایر فاکتور ها قابل مدیریت است می توانیم در خارج از فصل نیز کشت محصول داشته باشیم که بسیار صرفه اقتصادی نیز دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید