Iranian Agriculture News Agency

جهاد کشاورزی خراسان شمالی نسبت به فعالیت آفت سوسک سیاه در مزارع غلات هشدار داد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نسبت به فعالیت آفت سوسک سیاه در سطح مزارع غلات استان هشدار داد و گفت: کشاورزان برای مبارزه با آن اقدامات لازم انجام دهند.

جهاد کشاورزی خراسان شمالی نسبت به فعالیت آفت سوسک سیاه در مزارع غلات هشدار داد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد رضایی اظهار داشت: امسال عمده کانون این آفت در مناطق قره میدان، امند و آشخانه شهرستان مانه و سملقان است و در بخش هایی از شهرستان شیروان، راز و جرگلان و بجنورد نیز وجود دارد که هر ساله در راستای مبارزه مورد پایش قرار می گیرد.

وی افزود: سطح مزارع غلات استان در پاییز و زمستان در این خصوص مورد پایش قرار می گیرد تا در خصوص فعالیت سوسک سیاه به کشاورزان اطلاعات لازم را بدهیم و هم اینک فعالیت این آفت آغاز شده است اما باید از نظر جمعیت و سایر موارد نیز مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به تاخیر رشدی مزارع غلات و همچنین رطوبت پایین مزارع و گرم شدن هوا احتمال فعالیت بیشتر آفت سوسک سیاه در مزارع گندم وجود دارد که کارشناسان و بهره برداران باید توجه کافی برای مبارزه را داشته باشند.

دکتر رضایی افزود: لاروهای این آفت شب ­ها از خاک خارج شده و از گیاهچه گندم تغذیه می­ کنند که این کار باعث اختلال در جوانه ­زنی گندم شده که اگر تعداد لاروها زیاد باشد کل گندم را از بین خواهد برد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت آفت در سال جاری که مزارع رشد رویشی کمی داشته و سطح سبز کمتری نسبت به سال گذشته نیز دارد به ویژه در کانون­ های آلودگی، چشمگیر خواهد بود.

دکتر رضایی، با اشاره به اینکه خسارت این آفت در مزرعه به­ صورت لکه ه­ای انجام می ­شود به کشاورزان توصیه کرد که نسبت به کچلی مزارع بخصوص از حاشیه مزارع حساس بوده و در صورت مشاهده علائم با مشورت کارشناسان نسبت به مبارزه اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه بارندگی ها کم بوده است سطح سبز گیاهان نیز پایین است که این امر باعث افزایش جمعیت آفات نیز خواهد شد، کشاورزان باید تا فروردین ماه مزارع خود را در این خصوص مورد پایش قرار دهند.

وی با بیان اینکه سوسک سیاه در سطح اراضی استان پایدار است افزود: حدود یک ماه است که فعالیت این آفت از سطح مزارع آغاز شده است که تمامی اطلاعات لازم را با توجه به مشاهدات به کشاورزان انتقال خواهیم داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید