Iranian Agriculture News Agency

تجهیز ۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی خراسان شمالی به سامانه آبیاری نوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده که از این میزان ۸۰۰ هکتار در سال جاری بوده است.

تجهیز ۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی خراسان شمالی به سامانه آبیاری نوین

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، عبدالله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: طبق برآورد اولیه ۵۰ هزار هکتار از سطح اراضی کشاورزی  این استان قابلیت اجرایی برای اجرای طرح های  آبیاری تحت فشار را دارد که با احتساب اجرای طرح های آبیاری کم فشار این سطح به حدود ۹۵ هزار هکتار می رسد.

وی اظهار کرد: پیش بینی شده که تا سال ۱۴۰۷ سالانه حدود ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش آبیاری نوین قرار گیرد که تحقق آن بستگی به تخصیص اعتبارات دارد.

یوسفی افزود: در سال های اخیر دولت از اجرای سیستم آبیاری نوین در زمین های کشاورزی حمایت های خوبی داشته، به طوری که ۸۵ درصد هزینه ها از سوی دولت تامین می شود و کشاورز ۱۵  درصد از هزینه ها را تامین می کند.

وی گفت: راندمان آبیاری در سال های ۹۲ در سطح اراضی این استان ۳۴ درصد بود که با اجرای طرح های آبیاری نوین این شاخص در سال ۹۹ به ۴۶ درصد رسید و با طرح های سال جاری به حدود ۴۷ درصد خواهد رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: راندمان آبیاری ۴۶ درصد در سطح کل اراضی استان محاسبه شده است اما اگر این شاخص را تنها در اراضی که طرح های آبیاری نوین اجرا شده است محاسبه کنیم به طور متوسط بیش از ۷۵ درصد است.

یوسفی افزود: به طور تفکیک راندمان آبیاری در طرح های کم فشار ۶۵ درصد، آبیاری بارانی ۷۵ درصد و قطره ای نیز  به ۹۰ درصد خواهد رسید.

وی گفت: تمام بهره برداران و متقاضیان اجرای طرح های آبیاری نوین مشروب از منابع مختلف آبی، در صورت ارایه درخواست به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، نسبت به تشکیل پرونده و انجام مطالعات و تهیه طرح به صورت رایگان اقدام می شود و پس از طی مراحل تایید طرح، تامین اعتبار و اجرا می شود.

وی اظهار کرد: در سال جاری ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار در خصوص طرح های آبیاری نوین مصوب و ابلاغ شده است، هم اینک اقدامات خوبی در خصوص معرفی طرح های اجرایی در حال انجام است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید