Iranian Agriculture News Agency

پروانه ایجاد ۱۰ واحد صنایع تبدیلی در خراسان شمالی صادر شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تاکنون پروانه ایجاد ۱۰ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت سالانه ۹۱ هزار تن و جذب مواد خام ۱۰۱ هزار تن صادر شده است.

پروانه ایجاد ۱۰ واحد صنایع تبدیلی در خراسان شمالی صادر شد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، عبدالله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، اظهار داشت: از مجموع این واحدها هشت فقره پروانه صنایع تبدیلی و غذایی و ۲ فقره مجوز طرح توسعه پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

وی تعداد صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی موجود در این استان را ۱۰۲ واحد عنوان کرد و افزود: ظرفیت تولید سالانه این واحد ها ۵۵۷ هزار تن و جذب مواد خام ۶۲۰ هزار تن در سال است.

یوسفی اظهار داشت: در این واحد های تولیدی یک هزار و ۴۶۴ نفر نیز مشغول به کار هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سالانه  یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی استان برداشت می شود که صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری ۶۴۷ هزار تن آن را دارد.

یوسفی افزود: از مجموع واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان بیش از ۳۰ واحد مربوط به حوزه تولیدات دامی و حدود ۷۰ واحد نیز در بخش باغی و زراعی است.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی شده تا با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان، سالانه ۱۰ درصد به ظرفیت فراوری محصولات کشاورزی استان افزوده شود.

وی کمک به افزایش صادرات غیرنفتی، تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستاها و وجود زمینه های مساعد برای مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی را از دیگر مزایای صنایع کشاورزی استان برشمرد.

وی اولویت های سرمایه گذاری در این حوزه را شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی میوه های دانه دار و دانه ریز،  بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی انواع میوه و سبزی عنوان کرد.

یوسفی، برنامه سازمان متبوع خود برای حمایت از این صنایع را تثبیت واحدهای فعال و تامین تسهیلات سرمایه در گردش با همکاری بانک ها، فعال کردن واحدهای نیمه فعال و راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید برشمرد و افزود: تسهیلات سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی برای واحدهای فرسوده از نیازهای اصلی این بخش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر اهمیت توسعه بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی تاکید کرد و گفت: کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات، افزایش ارزش افزوده و بهره وری این بخش، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود،  ایجاد اشتغال پایدار و جذب نیروی انسانی آزاد شده این بخش میسر است.

یوسفی با بیان اینکه حدود ۵۲ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی شانس فرآوری دارد، اظهار داشت: مابقی محصولات تولیدی استان به صورت تازه خوری مصرف و یا به دیگر استان ها حمل می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید