Iranian Agriculture News Agency

تغییر الگوی کشت، راه‌حلی برای بحران کم‌آبی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تاکید بر تغییر الگوی کشت، به عنوان راه‌حلی برای بحران کم‌آبی گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در کل کشور تغییر الگوی کشت یکی از مهم‌ترین راهکارهای ادامه حیات کشاورزی است.

تغییر الگوی کشت، راه‌حلی برای بحران کم‌آبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، پژمان شهابی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: ما با ایجاد مزارع الگویی و ارائه نتایج آن، مسیر را برای انگیزه بخشی به کشاورزان همواره کرده ایم و تغییر الگوی کشت به شیوه های مختلف در محصولات اصلی و فرعی استان اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: کشت محصولات استراتژیکی چون گندم و جو امکان توقف ندارد اما برای بهره وری از آب و افزایش راندمان در این حوزه در بخش اصلاح بذر و حذف گندم و جو دیررس و پاییزه اقدام شده است.

وی با تاکید بر استفاده از محصولات کم آب طلب در استان گفت: دراین محصولات به سمت کشت ارقام بینابینی که آذرماه کشت و اواخر دی ماه برداشت می شود رفته ایم.

شهابی گفت: در حوزه کشت جو هم ارقام پرمصرف آب حذف و ارقام کم آب طلب جایگزین شده و سطح زیر کشت برنج استان که تا سه هزار هکتار هم رسیده بود را به ۸۵۰ هکتار کاهش داده ایم تا در حوزه غلات بهره وری بیشتری از آب شود.

وی بیان کرد: در حوزه حبوبات نیز کشت نخود آبی الگو شد که عملکرد خوبی با ارقام اصلاح شده داشته و عملکرد آن بالای یک تن است و دیگر نخود محلی کشت نمی شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در محصول لوبیا، میزان مصرف آب کم نشده اما با تغییر سیستم کشت عملکرد از دو تن به چهار تن با همان میزان مصرف آب و با کشت ارقام جدید، رسیده است.

وی با بیان اینکه در حوزه کشت پنبه نیز ارقام پرمحصول جایگزین شده است، بیان کرد : یعنی با همان سطح زیر کشت و همان مصرف آب، کود و سم، برداشت محصول از دو و نیم تن به سه و نیم تن رسیده است.

شهابی با اشاره به اینکه تغییر آرایش و تاریخ کشت، الگوی جایگزین کشت سنتی چغندر شده است، گفت: تاریخ کشت به اول اسفند رسیده که باعث شده از آب های فصلی اول استفاده شود که زمان رسیدن محصول زودتر اتفاق افتاده و تبخیر کاهش یابد.

وی گلرنگ را یکی از مصولات کم آب طلب عنوان کرد و گفت: میزان مصرف آب آن  بسیار کم و کشت آن با یک بار آبیاری و نهایتا  دو آب بهاره باشد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: در محصول گوجه فرنگی برای صرفه جویی در آب سیستم قطره ای به اضافه مالت استفاده شده و در محصولات فرعی مثل علوفه از ماشک و خلر که کم آب طلب هستند کاشته می شود.

وی با اشاره به اینکه نداشتن بازار، تولید محصول کینوا را از چرخه کار کشاورزان خارج کرد، گفت: گیاه جدید کاملینا چیزی حدود ۴۰۰ هکتار آبی در استان کشت شده است.

وی با بیان اینکه برای تغییر الگوی کشت، مزارع الگویی نقش موثری داشته است، اظهار کرد: در هر محصول با ارائه نتایج کشت آن در مزارع الگویی، سال های بعد خود کشاورزان با دیدن این نتایج اقدام به تغییر کشت می کنند و اهداف جهاد کشاورزی به این شکل و بدون تنش محقق می شود.

شهابی گفت: داشتن بازار با توجه به وجود خرید تضمینی برای محصولات تولیدی استان عامل استمرار کشت هاست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید