Iranian Agriculture News Agency

تورم و گرانی در اجرای طرح های آبیاری

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عمده چالش در حوزه اجرای طرح های آبیاری را افزایش مستمر هزینه های لوازم و تجهیزات و هزینه های اجرای طرح ها برشمرد و اظهار کرد: افزیش هزینه ها از سال ۹۹ به بعد چشمگیرتر بوده که باعث شده به ازای اعتباری که ابلاغ می شود نسبت به سال های قبل عملیات اجرایی کاهش یابد.

تورم و گرانی در اجرای طرح های آبیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، سید ابراهیم سیدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: افزایش هزینه بر روی سهم مشارکت بهره برداران به رغم اینکه سهم آن ۱۵ درصد و دولت ۸۵ درصد است، تاثیر می گذارد که این روند استقبال آنان را از اجرای این طرح کمتر می کند.

وی افزود: از سوی دیگر چون بخشی از اعتبار تخصیصی به صورت اسناد خزانه و غیر نقدی است تولید کننده و مجری در خرید لوازم با این اوراق متحمل هزینه های بیشتری می شود که باز سنگینی آن بر دوش کشاورز است.

سیدی، با اشاره به اینکه برای ساماندهی خرده مالکی ها در حوزه کشاورزی راهکار داریم اما استقبال نمی شود و به رغم فعالیت های ترویجی انجام شده نیاز به فرهنگ سازی بیشتری دارد، بیان کرد: تجمیع کشاورزان که از یک منبع آبی (چاه، قنات، چشمه و...) استفاده می کنند در قالب تشکل ها، شرکت های تعاونی و سهامی زراعی، امکان پذیر است.

وی گفت: نمونه های پایلوت در دست اجرا داریم تا مشکل خرده مالکی و افزایش هزینه ها را حل کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید