Iranian Agriculture News Agency

کارگروه استانی بیمه آبزیان در خراسان رضوی تشکیل می شود

جلسه بررسی بیمه اجباری مبادی تولید آبزیان (مراکز تفریخ و حدواسط سردابی) روز سه شنبه باحضور سرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان، مدیر گروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی و مسئول بیمه آبزیان در بانک کشاورزی استان، مسئول بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان و مدیران مراکز تکثیر و حدواسط سردابی استان برگزار شد.

کارگروه استانی بیمه آبزیان در خراسان رضوی تشکیل می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، سرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان گفت: هر فعالیت اقتصادی و تولیدی به طور مستقیم و غیرمستقیم از مخاطرات متعددی تاثیرپذیر است که اغلب آنها نامطلوب هستند. لذا شناسایی و مهمتر از آن کنترل مخاطرات از وظایف عمده سرمایه گذاران است.

مجید طاهرپور افزود: در حوزه آبزی پروری به دلیل تاثیرپذیری از عوامل قهری و طبیعی همچون شرایط جوی، بروز اختلالات در چرخه پرورش، سیل و گل آلودگی، نه تنها تولیدکننده بلکه کل سیستم تامین امنیت غذایی در سطح کلان متضرر خواهد شد. از این رو با هماهنگی های به عمل آمده با صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان به زودی کارگروه استانی بیمه آبزیان در خراسان رضوی تشکیل می شود. وی خاطرنشان کرد: از آنجا که غالب خطرات قابل پیش بینی نمی باشند، پرورش دهنده باید راهکارهایی در دسترس داشته باشد تا اولا میزان خسارات را به حداقل برساند ثانیا راهی برای جبران هم داشته باشد که یکی از این راهکارها وکاهش ریسک، بیمه نمودن محصولات آبزی است.

مدیر گروه خدمات صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان گفت: اگر به نقطه‌ای برسیم که پرورش دهنده صندوق بیمه محصولات کشاورزی را با بیمه اتومبیل مقایسه نکند به شرایط آرمانی رسیده ایم. بیمه کشاورزی شرایط کاملاً متفاوت با بیمه اتومبیل دارد تعریف ریسک و حجم ریسک در حوزه کشاورزی کاملاً متفاوت است. وقوع خشکسالی، تغییر اقلیم و سرمازدگی تنوع مخاطرات را در بخش کشاورزی نشان می دهد صندوق بیمه با پیچیدگی های موجود به حمایت از بخش کشاورزی ورود کرده است.

محمودرضا فرزانه افزود: بروز بلایای طبیعی در کشور ما در بخش کشاورزی تاثیر گذار است دولت هم در مقابله با این مخاطرات، راهکاری جز بیمه محصولات کشاورزی ندارد. براساس بند3 ماده 33 قانون کل جمعیت دامی کشور باید تحت پوشش بیمه پایه اجباری قرار گیرد. یک بخش از آن جنس دامپزشکی دارد اگر به هر دلیلی دامپزشکی ورود پیدا کرد و حکم به معدوم سازی داد بار مالی جبران خسارت درصورتی که آن مرکز بیمه داشته باشد توسط صندوق بیمه کشاورزی پرداخت می شود اگر مرکز بیمه نداشت باید مشخص شود استنکاف کننده چه شخصی بوده است و از مبادی تولید (مرکز تفریخ) جبران خسارت شود، از این رو بیمه جدیدی به نام بیمه اجباری تعریف می شود از این زاویه نگاه کنید که خسارات وارده باید منبعی برای پرداخت غرامت داشته باشد بیمه اجباری کل عرصه دام را در بر می‌گیرد به عبارتی عن غریب بیمه  گرمابی و بیمه پرورش سردابی بالای 5گرم هم اجباری خواهد شد.

مدیرگروه خدمات صندوق بیمه کشاورزی استان اذعان داشت: برای اینکه به ادبیات درک متقابل برسیم اتحادیه پرورش دهندگان آبزیان می تواند نقش موثری داشته باشد تمام تعرفه ها قبل از اینکه به استان‌ها ابلاغ شود با اتحادیه هم اندیشی شده است اتحادیه های قوی می توانند بر تعرفه ها تاثیر گذار باشند و اعمال نفوذ نمایند. وی تاکید کرد: باید کارگروه استانی بیمه آبزیان ایجاد شود تا بر مبنای خرد جمعی تصمیم سازی شود و نتایج آن از جانب مراکز پرورش آبزیان به اتحادیه  پرورش دهندگان و از جانب ما به صندوق بیمه کشاورزی کشور منعکس گردد تا سبب پوشش کامل ریسک و کاهش اطلاعات نامتقارن گردد.

فرزانه در پایان یادآور شد: مراکز تفریخ سردابی می‌توانند از اتحادیه سراسری، کارگزاری بیمه دریافت نمایند و خروجی مرکزشان را بیمه شده به مزرعه پرورش ماهی ارائه نمایید. عرضه بیمه توسط مراکز تفریح سردابی حمایت های بیشتر دولت را به همراه خواهد داشت. بیمه های صادره در صندوق بیمه محصولات کشاورزی مشمول ۵۰ درصد حق بیمه یارانه ای است حال آنکه در صورت صدور بیمه نامه توسط مراکز تفریح ۷۰ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می گردد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید